یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
اختصاص زنگ پرورشی دانش‌آموزان به کتابخوانی

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل از تصویب طرح تخصیص زنگ پرورشی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی این منطقه به کتابخوانی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان خبر داد._

حجت‌الاسلام امین پورمحمد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در نظر داریم این مصوبه را به شکل آزمایشی در میان چهار مدرسه نزدیک به کتابخانه‌های این شهرستان اجرا کنیم. بر اساس این طرح، یکی از دانش‌آموزان هر کلاس به عنوان «مطالعه یاور» موظف است در زمینه‌های امانت كتاب، به عضويت درآوردن سایر همکلاسان در کتابخانه و اجرای مسابقات مكتوب و آنلاين با اداره کتابخانه‌های عمومی پارس‌آباد همكاري کند.

وی ادامه داد: «مطالعه یاور» هر هفته 30 نسخه کتاب برای مطالعه همکلاسان خود از کتابخانه تحویل خواهد گرفت و به دانش‌آموزان می دهد. دانش‌آموزان هم پس از خواندن کتاب‌ها در 15 دقیقه نخست زنگ پرورشی به بیان خلاصه کتاب، نتیجه‌گیری و نکات قابل توجه محتوای اثر خواهند پرداخت. این طرح تا پایان امسال اجرا می‌شود که اگر استقبال از آن خوب باشد، می‌کوشیم سال تحصیلی آینده این طرح را در تمامی مدارس این شهرستان عملی کنیم.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد همچنین درباره افتتاح ایستگاه مطالعه عنوان کرد: امسال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل سخت‌افزار یک دستگاه ایستگاه مطالعه را به این اداره تحویل داده است. ما هم در نظر داریم این ایستگاه را در یکی از دانشگاه‌هاي آزاد يا پيام‌نور این منطقه نصب کنیم. اکنون مسوولان هر دو دانشگاه برای نصب این ایستگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از تصمیم کارشناسان اداره کتابخانه‌های عمومی پارس‌آباد ایستگاه مطالعه را در یکی از دانشگاه‌ها نصب خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی پارس‌آباد مقرر شد اداره كتابخانه‌هاي عمومي این شهرستان آمار تعداد منابع مکتوب را در كتابخانه‌هاي تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، نهادي مردمي و مراكز آموزشي به دست آورد تا در جلسه بعدی انجمن پيشنهادهاي خود را برای استفاده بهينه از اين منابع ارایه دهد.

پورمحمد سپس درباره راهکار گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق قشلاقی این شهرستان گفت: در نظر داریم با همکاری كانون پرورش فكري كودك و نوجوان براي توسعه ميزان مطالعه در مناطق محروم، كتابخانه‌ای سيار را در قشلاق‌هاي بخش مركزي شهرستان پارس‌آباد راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان این‌که کتابخانه سیار در نخستین فرصت با مساعد شدن شرایط آب و هوایی منطقه به راه خواهد افتاد ادامه داد: این کتابخانه در میان كودكان و نوجوانان عشاير خدماتی مانند ارایه کتاب، برگزاری مسابقه کتابخوانی، قصه‌گویی، اهدای کتاب و نمایش فیلم‌های فرهنگی را عرضه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط