جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
آشنایی با شهيد محمد صنيع‌خاني در داستان «مه شكن»

نویسنده کتاب «مه شكن» در قالب داستان، زندگي سردار شهيد سيدمحمد صنيع‌خاني، يكي از فرماندهان تداركات و پشتيباني سپاه پاسداران در هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس از آن را به تصویر کشیده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، داستان «مه شكن» ويژگي‌هاي اخلاقي، رفتاري و نقشي كه شهيد سيدمحمد صنيع‌خاني در دفاع مقدس برعهده داشته را بازگو مي‌كند و نگاهي به فعاليت‌هاي او پس از پايان جنگ در كمك به زلزله‌زدگان رودبار و ساختن حرم امام خميني (ره) دارد. 

علی‌ آقا‌غفار، نويسنده این اثر، در چهار بخش ماجراها را از نگاه یک كارگردان دنبال مي‌كند. او براي شناخت بيشتر شهید صنیع‌خانی از دوستان او مي‌خواهد كه جلو دوربين فيلمبرداري بنشينند و با زباني ساده درباره وی سخن بگویند. اين كارگردان به دنبال يافتن پاسخ پرسش‌هاي خود درباره این شهید است. او تا حدودی صنیع‌خانی را مي‌شناسد، اما در طول ماجراها مصاحبه‌شوندگان را به سمتي هدايت مي‌كند كه بيشتر از عملكرد شهيد در جبهه‌های دفاع مقدس بگويند.

نخستين دوست شهيد، علاقه‌زيادي به بازگويي اخلاقيات او دارد، اما كارگردان از او مي‌خواهد درباره توانايي‌هاي فني شهيد صنیعي‌خاني بگويد. مخاطب با خاطرات اين راوي به سال‌هاي قبل از انقلاب مي‌رود، زماني كه هنوز انقلاب نشده بود و هر دو آن‌ها (راوی و شهید) به دلیل پخش اعلاميه‌هاي امام خمینی(ره) توسط ساواك دستگير شده‌ بودند.

داستان آن سال‌ها به پيروزي انقلاب و عضويت صنیع‌خانی در كميته انقلاب اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بعد راه‌اندازی كميته مبارزه با مواد مخدر می‌رسد. سپس از موفقيت‌هاي شهيد در پشتيباني از دفاع مقدس گفته مي‌شود.

داستان از صفحه 18 وارد دفاع مقدس مي‌شود، زماني كه عراقی‌ها پلی در مرز ايران و تركيه را منهدم کرده بودند و قطاري كه حامل مواد غذايي بوده، پشت مرز می‌ماند. صنیع‌خانی با ابتكار مشكل را برطرف می‌کند. در اين بخش فعالیت‌های صنیع‌خانی پس از زلزله رودبار و در خاكسپاري امام خميني (ره) و شرح عشقي كه به امام (ره) داشت هم ‌نوشته شده است. 

بخش پررنگ روایت دوم مربوط به زماني است كه بيشتر دوستان صنیع‌خانی به همراه او تمام تلاش خود را براي ساخت حرم امام (ره) به كار گرفتند و بخش سوم به فعاليت‌هاي او در جبهه‌های دفاع مقدس و ماجرای مصدوميت شيميايي و بستري شدنش در لندن مي‌پردازد.

بخش آخر كتاب به چرايي فعالیت كارگردان در ساخت فیلمی درباره شهید صنیع‌خانی پاسخ مي‌دهد، كسي كه در بيمارستان لندن با او آشنا و حرف‌هاي شهيد باعث تغيير زندگي‌اش شده است.

سيدمحمد صنيع‌خاني در نبرد‌هاي والفجر هشت و والفجر 10 در معرض گاز‌هاي شيميايي قرار گرفت و در نهايت روز چهاردهم شهريور ماه سال 1374 به شهادت رسيد. پيكرش در آستانه ورودي شرقي مرقد مطهر امام خميني (ره) به خاك سپرده شد.

کتاب «مه شكن» در قطع رقعي و 54 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهاي 14 هزار ريال از سوی نشر فاتحان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها