سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
طرح اهداي كتاب فردا در كتابخانه حسينيه ارشاد برگزار مي‌شود

ريیس کتابخانه حسينيه ارشاد از برگزاري طرح اهداي كتاب در 24 آبان‌ماه در محل اين كتابخانه خبر داد و گفت:علاقه‌مندان مي‌توانند كتاب‌هاي خود را به اين كتابخانه اهدا كنند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری تشریح فعالیت‌های کتابخانه حسینیه ارشاد عصر امروز سه‌شنبه (23 آبان‌ماه) با حضور مهرناز خراسانچی،ريیس کتابخانه و سایر مسوولان بخش‌های مختلف این کتابخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خراسانچی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی کتابخانه حسینیه ارشاد در هفته کتاب امسال گفت: فردا به مناسبت روز اهدای کتاب علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌ها و مجموعه‌های شخصی خود را به این مرکز تحویل دهند که پس از بازبینی و دسته‌بندی کتاب‌ها به کتابخانه‌های روستایی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

برگزاري نشست «اهداي كتاب» در كتابخانه حسينيه ارشاد
وی همچنین از برگزاری نشستی با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با موضوع اهدای کتاب خبر داد و افزود: فردا از ساعت 16 تا 17 با حضور دکتر حافظیان موضوع اهدای کتاب به بررسی گذاشته خواهد شد و همچنین از موسسان کتابخانه‌ فاطمه‌ها که کوچکترین کتابخانه در کشور است و توسط سه دختر 13 ساله اداره می‌شود تجلیل خواهد شد.

وی همچنین گفت: فردا از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کودک و نوجوان كه طي دو نوبت كتابخانه شخصي خود را به ما اهدا كرده است، تجلیل خواهد شد.

ريیس کتابخانه حسینیه ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های این کتابخانه در ارایه خدمات به کودکان کم‌توان ذهنی اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر کتابداران این کتابخانه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در قالب کتابخانه سیار به کودکان کم‌توان ذهنی خدمات کتابخانه‌ای ارایه می‌کنند.

مینو رجبی‌نیا،مسوول بخش ناشنوایان کتابخانه حسینیه ارشاد درباره فعالیت‌های بخش متبوع خود گفت: این بخش از سال 85 فعالیت‌های خود را شروع کرده است. کودکان ناشنوا به دلیل دسترسی سختی که به کتابخانه‌های عمومی دارند معمولاً از این گونه خدمات محروم هستند،به همین دلیل ما توسط کتابخانه‌های سیار هر هفته کتاب‌هایی را به صورت رایگان به این کودکان امانت می‌دهیم.

وی افزود: میزان تقاضا از سوی مدارس استثنایی برای ارایه خدمات افزایش یافته و به زودی به کودکان بیشتری کتاب داده می‌شود.

کارشناس بخش ناشنوایان کتابخانه حسینیه ارشاد از برگزاری برنامه‌ای با عنوان هفت‌خوان رستم در این کتابخانه خبر داد و گفت: کودکان ناشنوا جزو معلولان نیستند و از اقلیت‌های زبانی به شمار می‌آیند، بنابراين لازم است تا توجه بيشتري به آن‌ها شود.

خراسانچی در این باره توضیحاتی را ارایه کرد و افزود: فعالیت‌های بخش ناشنوایان کتابخانه حسینیه ارشاد به عنوان الگو در سراسر کشور مطرح شده و ‌اکنون با کتابخانه‌های شهرستان ارومیه تفاهم‌نامه‌ را امضا کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: برای ارتباط با کتابخانه‌های شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با محوریت حمایت از کودکان ناشنوا اعلام آمادگی می‌کنیم.

فاطمه هویدایی، مسوول بخش خدمات فنی کتابخانه حسینیه ارشاد نیز درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش اظهار کرد: در ابتدای هر هفته 60 عنوان کتاب تازه برای مراجعه‌کنندگان به نمایش گذاشته می‌شود و اعضا می‌توانند سه‌شنبه هر هفته این کتاب‌ها را به امانت بگیرند.

وی همچنین از تغییرات در روند مجموعه‌سازی و خرید کتاب از سوی اين بخش خبر داد و گفت: ما پیش از اين به صورت سالانه منابع خود را از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کردیم اما اکنون برای به روز رسانی سریع‌تر مخازن خود به صورت ماهانه کتاب‌ها را از مکان‌هایی چون شهر کتاب خریداری می‌کنیم.

به گفته هویدایی مبادله کتاب میان اعضا با کتابخانه حسینیه ارشاد نیز هر سال در دو نوبت صورت می‌گیرد. همچنین برگه‌دان‌های کتابخانه نیز با توجه به درخواست متقاضیان همواره به روز رسانی می‌شود.

مهسا مهدیزاده،مسوول بخش روابط‌عمومی کتابخانه حسینیه ارشاد نیز با بیان این‌که هر سال نمایشگاه‌های موضوعی مختلفی برگزار می‌شود عنوان کرد: در این نمایشگاه‌ها منابع موضوعی موجود به همراه کتاب‌شناسی به مخاطبان ارایه می‌شود. امسال نیز در هفته علم به مدت دو روز(5 شنبه و جمعه) نمایشگاهی با عنوان صلح و دوستی در برج میلاد برگزار می‌کنیم که همزمان از علاقه‌مندان برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام می‌کنیم.

در بخش دیگری از این نشست سهیل معینی، مسوول بخش نابینایان توضیحاتی را درباره عملکرد این بخش عنوان کرد و گفت: در کشور ما موسسات محدودی به تولید کتاب‌های بریل و گویا مشغولند و متأسفانه با توجه به این‌که نابینایان از افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند اغلب با توجه به نیاز اطلاعاتی‌شان به کتابخانه نیاز دارند. کمبود این کتاب‌ها موجب شده تا شکاف اطلاعاتی ميان نابینایان و ساير افراد بوجود آید. این موضوع برای مخاطبان کودک و نوجوان نابینا نيز بیشتر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نشریات ویژه نابینایان بسیار محدود است و باید برای گوياسازی آن اقداماتی صورت گیرد.

معینی با اشاره به محدودیت‌های جسمی نابینایان در استفاده از کتابخانه‌ها اظهار کرد: کتاب‌ها باید سراغ افراد معلول بروند و به همین دلیل راه‌اندازی سایت نابینایان در کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد می‌تواند کمک زیادی به محقق شدن این موضوع کند.

وی یادآور شد: همچنین اکنون افراد مختلفی به صورت داوطلبانه کار ضبط کتاب را برای نابینایان انجام می‌دهند که با توجه به راه‌اندازی بخش نابينايان در كتابخانه ديجيتال حسينيه ارشاد، امکان این کار برای افراد مختلف در سراسر کشور فراهم می‌شود.

مسوول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد همچنین از امکان جست‌وجو در فایل‌های صوتی کتابخانه نابینایان خبر داد و افزود: با استفاده از نرم‌افزاری، نابینایان می‌توانند کتاب‌ها را تورق کرده و بخش‌های مورد نظر خود را جست‌وجو کنند.

6 هزار عنوان کتاب دیجیتالی شده است 
عباس میرزایی،مسوول بخش کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد نیز با بیان این‌که نزدیک به 6 هزار عنوان کتاب تاکنون دیجیتالی شده است گفت: اعضای کتابخانه با استفاده از کتابخانه دیجیتال امکان تمدید کتاب و رزرو آنلاین آن را دارند.

وی از راه‌اندازی بخش ویژه‌ی کودکان و نابینایان در سايت كتابخانه ديجيتال حسينيه ارشاد در سال آینده خبر داد و گفت: فردا نیز به مناسبت هفته کتاب نسخه موبایل کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد رونمایی می‌شود و افرادی که گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید را دارند می‌توانند با دانلود این نرم‌افزار منابع کتابخانه‌ حسینیه ارشاد را جستجو کنند.

به گفته میرزایی اعضا می‌توانند از خدمات دیگر این کتابخانه مانند میز مرجع مجازی و پرسش از کتابدار استفاده کنند.

خراسانچی در بخش پایانی این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر میزان نسخه‌های خطی این کتابخانه و دیجیتالی‌سازی آن‌ها گفت: 95 نسخه خطی در این کتابخانه وجود دارد که به تازگی کار آفت‌زدایی آن‌ها تمام شده است. همچنین 2400 عنوان کتاب چاپ سنگی در این کتابخانه وجود دارد که در میان آن‌ها کتاب‌های نفیس متعلق به قبل از سال 1320 نیز دیده می‌شود. همچنین اعضا می‌توانند با حضور در کتابخانه از کتاب‌های نفیس قبل از سال 1350 كه يك نسخه از آن در مخزن موجود است، استفاده کنند.

وی یادآور شد: در صورت فراهم شدن شرایط به زودی کار دیجیتال‌سازی این آثار نیز شروع خواهد شد.

کندشدن پروژه ساخت ساختمان جدید کتابخانه حسینیه ارشاد 
ريیس کتابخانه حسینیه ارشاد همچنین درباره تأمین منابع مالی این کتابخانه نیز عنوان کرد: این کتابخانه توسط موسسه حسینیه ارشاد و موقوفات این موسسه و نیز کمک خیران اداره می‌شود و به دلیل خصوصی‌بودن آن هزینه عضویت در کتابخانه نسبت به سایر کتابخانه‌ها بالاست که البته این میزان نیز برای تأمین پول منابع انرژی(آب، برق، گاز) کفایت نمی‌کند.

خراسانچی همچنین در پايان سخنانش با اشاره به کندشدن روند ساخت پروژه ساخت ساختمان جدید کتابخانه حسینیه ارشاد گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات مالی روند پیشرفت این پروژه کند شده است و نیازمند کمک‌های مردمی و خیران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها