اميرعبدالرضا سپنجي درباره كتاب «خوانشهاي انتقادي پيرامون مخاطبان و رسانهها» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين كتاب شامل مقالاتي است كه ويرجينيا ناينتيگل و كارن راس آنها را با محوريت مخاطب ويرايش كردهاند.
وي ادامه داد: اين دو استاد ارتباطات دو اثر شاخص درباره مخاطبان و رسانهها دارند كه اين كتاب يكي از آنهاست.
وي افزود: كتاب حاضر شامل 17 مقاله مهم با محوريت مخاطب و رسانه است كه گردآوري و بهروزرساني شده است. مقالات از دهه 1960 به بعد و بر اساس كارهاي پژوهشمحور نوشته شده كه تئورهاي مختلفي مانند تئوري بهرهمندي و خرسندي مخاطبان از آن استخراج شده است و اين يكي از ويژگيهاي اين اثر است.
اين دكتراي ارتباطات با بيان اينكه مقالات موجود در كتاب به لحاظ روشي و يافتهها برجسته است، گفت: نقاط عطف مطالعات مخاطب در طول پيدايش دانش ارتباطات در اين كتاب آمده و اين يك اثر از اين نظر قابلاستناد و قدرتمند است.
وي اضافه كرد: كتاب ديگر اين دو استاد ارتباطات به صورت تاليفي و با عنوان «چشمانداز نوين درباره مخاطبان و رسانه» توسط خودم ترجمه شده و در دست انتشار است.
سپنجي همچنين گفت: با ناينتينگل و راس مكاتبه كردم و اگرچه قانون حق مولف در ايران رعايت نميشود اما چاپ اين اثر را به آنها اطلاع دادهام.
وي با اشاره به اينكه كتاب «خوانشهاي انتقادي پيرامون مخاطبان و رسانهها» از سه بخش و 17 فصل تشكيل شده است، عنوان كرد: سه دوره مطالعات مخاطبان در دانش ارتباطات در بخش اول اين كتاب بررسي شده است. بخش اول شامل 6 مقاله اثر گذار درباره موضوع «مخاطبان فعال» است كه استادان مشهور رشته ارتباطات مانند لازارسفد آن را نگاشتهاند.
اين مترجم حوزه رسانه در پاسخ به اين سوال كه اثر حاضر در مقايسه با ساير آثار ديگر مانند كتاب «مخاطبشناسي» چه تفاوتي دارد، گفت: كتابي مانند «مخاطبشناسي» نوشته دنيس مك كوئيل تنها يك جمعبندي درباره مطالعات مخاطب است و ارجاعات آن درونمتني است اما در اين كتاب متن كامل مقالات مرتبط با مخاطب به صورت كامل منتشر شده و از اين نظر با ساير آثار متفاوت است.
وي در همين راستا توضيح داد: روش تحقيق مبتني بر گروههاي كانوني از مباحثي است كه در اين كتاب به صورت مفصل به آن پرداخته شده در حاليكه ساير آثار به اين جامعي نيست.
اين مدرس ارتباطات درباره جامعه مخاطبان هدف اين كتاب نيز اظهار كرد: همه استادان و دانشجويان علاقهمند به رسانه از كارشناسي تا دوره دكترا مخاطبان اثر هستند.
وي يادآور شد: استادان ميتوانند از اين كتاب به عنوان منبع تدريس براي درسهاي مانند نظريههاي ارتباط جمعي، مخاطبشناسي و ... استفاده كنند.
انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) كتاب «خوانشهاي انتقادي پيرامون مخاطبان و رسانهها» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و به بهاي 12 هزار تومان طي هفتههاي اخير وارد بازار نشر كرده است.
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲
نظر شما