شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
مثال‌های «مهارت تغییر رفتار دیگران» نیازمند مصداقی‌تر شدنند

نویسنده کتاب «مهارت تغییر رفتار دیگران در آموزه‌های دینی» با اشاره به این‌که در کتابش 16 روش تغییر رفتار دیگران را عنوان کرده است، گفت: این اثر در ابتدای راه قرار دارد و لازم است محققان دیگری مضامین این کتاب را کاربردی و مصداقی‌تر کنند.-

حجت‌الاسلام سيدجعفر علوي گنابادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: به دلیل وسعت طرح مباحث مهارت‌های زندگی و وارداتی بودن مفاهیم آن، تصمیم گرفتم کتابی در این حوزه به رشته تحریر در آورم که مبنای مهارت‌های آن، آموزه‌های دینی باشند. 

وی با اشاره به این که متاسفانه اغلب آثار بومی‌سازی شده این حوزه نیز با استناد به مفاهیم وارداتی یا ترجمه شده نوشته شده‌اند، گفت: درباره مهارت‌های زندگی 10 مهارت از سوی یونسکو اعلام شده است، با انتخاب بخشی از این مهارت‌ها و استخراج آموزه‌های دینی این حوزه کتاب «مهارت‌های زندگی با نگاه دینی» را به رشته تحریر درآوردم. دو مهارت اصلی که اسلام نیز بر آن تاکید دارد، مهارت تغییر خود و تغییر دیگران است. در پی یافتن راه‌کارهای دینی تغییر دیگران کتاب حاضر را تالیف کردم.

دكتراي فقه و مباني حقوق دانشگاه فردوسي مشهد، ارایه روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانیم رفتار یا افکار افرادی نظیر معلمان، والدین یا فرزندان خود را تغییر دهیم، موضوع اصلی اثرش دانست و توضیح داد: همچنان که در ابتدای کتاب نیز عنوان کرده‌ام، تغییر رفتار دیگران امری است که چه بخواهیم و چه نخواهیم همواره در حال انجام آن هستیم، به دلیل آن‌که در جامعه همه افراد مطابق میل ما رفتار نمی‌کنند ـ اگرچه اشتباه است که بخواهیم همه مطابق خواسته ما رفتار کنند ـ لذا مهم است که بدانیم رفتارهای درست کدامند و در پی تعمیم آن‌ها باشیم.

استادیار گروه علوم فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این که افزون بر منابع دینی در تدوین مطالب این کتاب از آثار حوزه روان‌شناسی نیز برای به‌روز کردن مطالب و کاربردی ساختن روش‌ها بهره گرفته است، عنوان کرد: ممکن است این اثر بسیار ضعیف یا ابتدایی باشد از این رو جا دارد محققان بعدی به شکل عمیق‌تری به مباحث بپردازند و مثال‌های عنوان شده را کاربردی یا مصداقی‌تر کنند. 

این کتاب چهارمین جلد از مجموعه «سلسله مهارت‌های زندگی» است که از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده‌ است.  

کتاب «مهارت تغییر رفتار دیگران در آموزه‌های دینی» در شش گفتار با عناوین «آشنایی با مهارت تغییر رفتار و کارآمدی آن‌ها»، «شرایط و زمینه‌ها»، «مراحل و شیوه‌ها»، « روش‌ها»، «موانع تغییر» و «نکته‌ها» می‌کوشد با استناد به آموزه‌های دینی و منابع روانشناسی راه‌های تغییر رفتار دیگران را به صورت مهارتی و کاربردی بررسی کند.

نخستین چاپ کتاب «مهارت تغییر رفتار دیگران در آموزه‌های دینی» را دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شمارگان هزار نسخه در 96 صفحه به بهای 20 هزار ريال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها