شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
«پیشخوانی در تعزیه» منتشر شد

«پیشخوانی در تعزیه» با عنوان دوم پژوهشی در نغمات آوازی شبیه‌خوانی، نام جدیدترین کتاب اردشیر صالح‌پور است که از سوی انتشارات سوره‌مهر روانه بازار شد. در این کتاب تعدادی از اشعار پیشخوانی‌های تعزیه، باقیمانده از سنت فرهنگی ایرانی، منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پیشخوانی در تعزیه» هشت فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «پیش درآمد»، «پیشخوانی، زمینه‌ها و تعاریف»، «ویژگی‌های ادبی پیشخوانی‌ها»، «سرایندگان پیشخوانی‌ها»، «موسیقی پیشخوانی‌ها»، «نوحه‌های پیشخوانی»، «خوانندگان و نوازندگان» و «سایر پیشخوانی‌ها». 

در این کتاب به جز بحث تئوریک در زمینه نغمات آوازی شبیه‌خوانی، شعرهای از پیشخوانی‌ها تعزیه‌ها نیز گردآوری و منتشر شده است. به عنوان مثال پیشخوانی ماه عزا، در مجلس تعزیه حلول ماه محرم، به نقل از صفحه 67 کتاب، این چنین است:
«می‌کشمت سوی خویش، این کشش از سوی ماست
گر دل تو آهن است، عشق من آهنرباست
طالب فیضی اگر، سوی حسین کن گذر
زانکه شنیدم حسین، چشمه فیض خداست» 

همچنین در این کتاب نام تعدادی از سرایندگان، خوانندگان و نوازندگان پیشخوانی‌ها نیز آمده است. 

«از صبا تا نیما»، «تکیه و حسینه‌های ایرانی»، «سرگذشت موسیقی در ایران»، «نمایش در ایران»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی» و «سفرنامه بنجامین» نام تعدادی از منابع و مآخذ صالح‌پور برای نگارش «پیشخوانی در تعزیه» است. 

«پیشخوانی در تعزیه» به قلم اردشیر صالح‌پور را انتشارات سوره مهر در 115 صفحه و بهای سه هزار و 600 تومان منتشر کرده است. 

اردشیر صالح‌پور، مدرس، محقق عرصه تئاتر، دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر دارد. 

از تالیفات منتشر شده صالح‌پور می‌توان به «بنفشه‌های سوگوار»، «فرهنگ زبانزدهای قوم سر»، «کلاه در ایل بختیاری»، «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در تئاتر ایران»، «زشت و زیبا» و «گنجشک و عروس» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها