شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
یادنامه منوچهر مرتضوی به کتابفروشی‌ها می‌آید

توفقی سبحانی، پژوهشگر و مولوی‌شناس، از انتشار یادنامه‌ای برای مرحوم منوچهر مرتضوی با عنوان احتمالی «کاروان دوست» خبر داد.-

سبحانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثار در دست انجامش اظهار کرد: یادنامه استاد مرتضوی یکی از کتاب‌های در دست انتشار من و دربرگیرنده حدود 14 یا 15 مقاله از دوستان حقیقی مرتضوی است که به صلاحدید پسر ایشان انتخاب شده‌اند.

وی توضیح داد: متاسفانه ما ایرانیان پس از فوتمان دوستان بی‌شماری پیدا می‌کنیم! این موضوع در ارتباط با مرحوم مرتضوی نیز وجود داشت و افراد بسیاری که در زمان حیات ایشان سعی داشتند او را به عقب برانند پس از فوتش خود را دوست وی معرفی کردند. برهمین اساس به صلاحدید پسر ایشان، یاران حقیقی مرحوم مرتضوی برای این یادنامه، مقاله نوشته‌اند.

این پژوهشگر ادامه داد: علاوه بر این مقاله‌ها، دو مقاله نیز از استاد مرتضوی انتخاب کرده‌ام که در این کتاب ارایه خواهد شد. یکی از این مقاله‌ها با عنوان «آرزوی پیران» در پنج بخش به تاریخ بیهقی و آرزوی استاد برای یافتن بخش‌های گم‌شده این کتاب اختصاص دارد. مقاله دیگر «دانش و دانشگاه در آذربایجان» نام دارد.

وی درباره نام برخی از افرادی که مقاله آن‌ها در این یادنامه جمع‌آوری شده است، گفت: محمدعلی موحد، احمد سمیعی‌گیلانی، احمد مهدوی‌دامغانی، از هم‌کلاسی‌های مرحوم مرتضوی و مرحوم حسن احمدی‌گیوی از  افرادی هستند که مقاله‌‌ای درباره مرتضوی نوشته‌اند. تدوین و گردآوری این مقاله‌ها برعهده من بوده و البته خودم نیز مقاله‌ای برای این یادنامه نوشته‌ام.

سبحانی اظهار کرد: این مقاله‌ها به بررسی فعالیت‌های علمی، آثار و شخصیت مرحوم مرتضوی اختصاص دارند و ناگفته‌های زندگی ایشان را بیان می‌کنند.

وی درباره حجم این کتاب و زمان انتشار آن توضیح داد: این یادنامه با عنوان احتمالی «کاروان دوست» تدوین شده و تنها منتظر مقاله یکی از استادان زبان و ادبیات فارسی و از دوستان استاد مرتضوی هستیم که خارج از کشور است. این اثر با حجمی در حدود 400 تا 500 صفحه از سوی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود. 

توفیق سبحانی متولد سال ۱۳۱۷ در تبریز، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد دبیری از دانشگاه تهران و دکتری رشته عربی و فارسی از دانشگاه استانبول است. کتاب « مولانا جلال‌الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده‌ای از آن‌ها» با ترجمه توفیق سبحانی، در دوره سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

«فهرست‌های تجارب السلف هندو شاه نخجوانی»، «فهرست کتب خطی فارسی دانشگاه دهلی»، «حارث بن اسد محاسبی و کتاب القصد او»، «نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند»، «ترجمه شرح مثنوی شریف»، «ره آورد‌های سفر» (دهلی)، «تصحیح تذکره انجمن خاقان»، «فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه بروسه»، «سیرت شیخ کبیر ابوعبدالله ابن خفیف شیرازی»، «مجالس سبعه»، «فتوت در کشورهای اسلامی و مآخذ آن»، «نقد شعر العجم شبلی نعمانی»، «ملامتیه و ملامتیان» و «مولویه بعد از مولانا» عنهوان برخی از کتاب‌های منتشر شده سبحانی هستند.

همچنین به تازگی مقاله‌ای از این پژوهشگر و مصحح در کتاب «سایه سرو سهی» (یادنامه منوچهر مرتضوی) که از سوی دانشگاه تبریز به مناسبت دومین سال درگذشت این استاد ادبیات به چاپ رسید، ارایه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها