يك پژوهشگر حوزه فلسفه، «آراي معرفتشناختي فيلسوفان مسلمان» را در كتابي با همين عنوان گرد آورد.-
وحي، علم حضوري، انواع معرفت حضوري و احكام آن، معرفت حصولي تصوري و معرفت حصولی ِ تطبيقي از ديگر موضوعات مورد بررسي يارعلي كردفيروزجايي، نويسنده اين اثر هستند. وي بررسي ديدگاه فلاسفه مسلمان در باب معرفت را از كندي و فارابي آغاز كرد و آن را در آراي معاصران پي گرفت.
اين نويسنده، مباحث معرفتشناختي انديشمندان اسلامي را به صورت مسالهمحور تقسيمبندي كرده، سپس ديدگاه هر فيلسوف را به ترتيب زماني درباره هر يك از مسايل شرح داده است. ابن سينا، بهمنيار، ملاصدرا، ملاهادي سبزواري تا فلاسفه معاصر مانند علامه طباطبايي و شاگردانش از حكمايي هستند كه آراي معرفتشناختي آنان در اين اثر بررسي شده است.
كردفيروزجايي در گفتوگو با ايبنا، درباره سابقه پرداختن به مساله معرفت در فلسفه اسلامي گفت: تا پیش از دوره معاصر معرفتشناسي مساله جدي فلاسفه ما نبود، زيرا مساله جدي معرفتشناسي مساله امكان معرفت و ارزش شناخت است، در حالي كه ارزش شناخت و امكان معرفت نزد فلاسفه ما بديهي بود و آنان بحث چنداني در اين باره مطرح نكردند. نهايت كاري كه آنان در اين حوزه انجام دادند، طرح شبهات شكاكان و پاسخ به آنها بود.
وي با اشاره به چرخش رويكرد معاصران نسبت به مساله معرفت گفت: از دوره مشروطه به اين سو، با توجه به ترجمه متون معرفتشناسي و فسلفه جديد غربي و كتابهاي فراواني كه در اين حوزه منتشر شدند، امكان معرفت و ارزش شناخت زير سوال رفت و مرحوم علامه طباطبايي و همچنين شاگردان وي مانند شهيد مطهري احساس كردند كه بايد مساله امكان معرفت را بررسي كنند و به شبهات شكاكانه پاسخ دهند. به همين دليل فلاسفه معاصر، معرفتشناسي را جدي گرفتند و حتي به صورت واحد درسي در برخي از مراكز علمي، حوزوي و دانشگاهي آن را مطرح كردند.
كردفيروزجايي، نگارش اين اثر به به پايان رسانده و آن را به انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سپرده است.
نظر شما