شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
رسیدن به تعریف فوری از رسانه‌های اجتماعی، دشوار است

رييس همايش «روز رسانه‌هاي اجتماعي» در افتتاحيه اين همايش گفت: رسیدن به یک تعریف فوری از رسانه‌هاي اجتماعي دشوار است و در این حوزه بیشتر از این‌که به زبان نیاز داشته باشیم، به گوش نیاز داریم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، همایش «روز رسانه‌های اجتماعی» صبح امروز شنبه 10 تيرماه با سخنراني دبیر اجرایی اين همایش آغاز شد. 

يونس شكرخواه، رييس همايش رسانه‌هاي اجتماعي در سخنراني خود در اين مراسم، رسیدن به یک تعریف فوری از رسانه‌هاي اجتماعي را دشوار دانست و گفت: براي رسيدن به اين تعريف، دیالوگ خیلی کمک مي‌کند. ما در این حوزه بیشتر از این‌که به زبان نیاز داشته باشیم، به گوش نیاز داریم. 

وي در ادامه به یک تعریف ساختاری از رسانه‌هاي اجتماعي اشاره کرد و گفت: بر اساس این تعریف رسانه‌هاي اجتماعي یک فرمت و چارچوب مشخص دارد. رسانه‌هاي اجتماعي، «وب پایه» است؛ یعنی باید بر وب سوار شود تا جنبه اجتماعی آن تحقق یابد. این فرمت، مانند اپلیکیشن‌ها می‌تواند یک فرمت ثابت داشته باشد. دو سویگی و همه‌جا حاضری نیز از ویژگی‌های مورد توافق آن است. کاربران رسانه‌های اجتماعی از افراد در خانه‌ها تا جماعت‌ها می‌توانند وارد بحث شوند.

اين استاد ارتباطات پس از ارايه تاریخچه کوتاهی از رسانه‌هاي اجتماعي به طبقه‌بندی اين رسانه‌ها در ۶ ژانر از منظر کاپلان و هنلین پرداخت و افزود: براساس این طبقه‌بندی رسانه‌هاي اجتماعي شامل ژانرهای همکاری جویانه، وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها، جوامع محتوایی، سایت‌های شبکه اجتماعی، جهان‌های بازی‌های مجازی و جهان‌های اجتماعی مجازی (زندگي دوم) می‌شود.

شكرخواه با اشاره به تفاوت نقطه تلاقی چهره به چهره(face to face) و رسانه‌های اجتماعی اظهار کرد: مولفه‌های سازنده رسانه اجتماعی ممکن است به صورت تک‌عنصری یا چندعنصری در زندگی رسانه‌ای اجتماعی حضور یابند. مولفه‌های سازنده نقطه تلاقی در رسانه‌های اجتماعی شامل هویت، گفت‌وگو، اشتراگ‌گذاری، حضور، مناسبات، شهرت و گروه می‌شوند.

شکرخواه در پايان سخنانش به ارايه توضیحاتی درباره «زندگي دوم» به عنوان یک جهان مجازی از ژانرهای رسانه‌هاي اجتماعي پرداخت و برخی انتقادات و فرصت‌های موجود در ارتباط با رسانه‌هاي اجتماعي را مطرح کرد.

جواد افتاده در بخش ديگري از اين مراسم گفت: کاربران می‌توانند به صورت آنلاین در همایش روز رسانه‌های اجتماعی شرکت داشته باشند و محتوای این همایش را در قالب وبلاگ‌نویسی آنلاین، عکاسی آنلاین و رادیو آنلاین به صورت لحظه‌ای دریافت کنند.

وي با بیان این‌که کاربران به عنوان حامیان مردمی در این همایش مشارکت دارند، افزود: فایل پاورپوینت سخنرانان این همایش همزمان در این سایت بارگذاری می‌شود و کاربران آنلاین می‌توانند پرسش‌هاي خود را از سخنران بپرسند و سخنران در سالن همایش به آن‌ها پاسخ‌ مي‌دهد. 

افتاده با اشاره به این‌که در رسانه‌های اجتماعی، «اجتماع» محور و موتور محرک است، گفت: ما باید دو نوع مخاطب اصلی یعنی مخاطب آنلاین و آفلاین را پوشش دهیم. به عبارتی گردهمایی «روز رسانه‌های اجتماعی» به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود و امیدواریم این همایش حرکتی جدید برای برگزاری همایش‌ها با رویکرد اجتماعی باشد.

حسین امامی، دبیر کمیته علمی نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی نيز در ادامه اين مراسم بیانیه کمیته علمی را قرائت کرد.

وي گفت: بررسی‌ مقالات رسیده به همايش توسط كميته علمي نشان می‌دهد که با وجود نوپدید بودن مقوله «رسانه‌های اجتماعی» در جامعه ایران، تدبر و کنکاش در مورد ماهیت و فلسفه، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های رسانه‌های اجتماعی از سوی جامعه علمی و دانشگاهی به خوبی درک شده است. 

امامي ادامه داد: هدف اصلی این همایش نیز کاویدن ابعاد و کارکردهای مختلف این رسانه‌های نوظهور و آسیب‌شناسی آن بود تا با نگاه علمی به ایجاد و اشاعه شناختی عمیق از ظرفیت‌ها و فرصت‌های این رسانه‌های شهروند محور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن کمک کند. 

وي تاكيد كرد: بی‌تردید سیاستگذاری اثربخش و تصمیم‌گیری مناسب در مورد رسانه‌های اجتماعی با توجه به پیچیدگی ابعاد و دامنه‌داری کاربری شان جز به شناخت علمی و آگاهی عمیق از تغییر پارادیمی و گذار از رسانه‌های جمعی رسانه محور به رسانه‌های اجتماعی کاربر محور ممکن نیست. 

امامي با بيان اين‌كه طراحی محورهای مقالات همایش نیز بر اساس همین نگاه و نیت تنظیم شد، افزود: اين نگاه موجب شد تا هم شناخت و آگاهی حاصل شود و هم فرصت‌ها و آسیب‌ها درک شوند.

دبير علمي همايش با اشاره به 8 محور اصلي همايش گفت: رسانه‌های اجتماعی و هویت ایرانی، رسانه‌های اجتماعی و به‌کارگیری آن در آموزش، رسانه‌های اجتماعی و رونق کسب و کار،‌ تاثیر متقابل رسانه‌های اجتماعی و جمعی،‌ نقش رسانه‌های اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور،‌ تاثیر سیاست‌های سرویس‌دهندگان رسانه‌های اجتماعی بر رفتار کاربران، شیوه‌های به‌کارگیری استراتژیک رسانه‌های اجتماعی در شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ای اجتماعی و به‌کارگیری آن در حوزه علوم ارتباطات(روزنامه‌گاری، روابط عمومی و تبلیغات) از جمله اين محورها بود.

وي با اشاره به استقبال خوب از اين همايش اضافه كرد: اگرچه آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ اعلام شده بود اما پس از استقبال بی‌نظیر جامعه علمی و دانشگاهی سراسر کشور، کمیته علمی همایش، مهلت ارسال آثار را تا ۲۵ خرداد تمدید کرد.
 
امامي افزود: پس از پایان مهلت تمدید شده، ۱۸۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد. پس از داوری و ارزیابی علمی چکیده مقالات توسط  داوران، ۶ مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند که امروز (۱۰ تیرماه) در همایش ارايه خواهند شد. همچنین ۱۱۶ مقاله نیز به عنوان چکیده‌های قابل چاپ در کتاب چکیده مقالات همایش تشخیص داده شدند. 

اميرحسين عسگري مديرعامل لايف وب در بخش ديگري از اين مراسم سخنراني خود را با موضوع «نقش شركت‌هاي خصوصي در توسعه رسانه‌هاي اجتماعي» ادامه داد.

در كارگاه‌هاي صبح امروز كه از ساعت 11 صبح ادامه يافت، پنل اول با موضوع «رسانه‌هاي اجتماعي: تحليل شبكه» برگزار مي‌شود و بهزاد دوران، ميلاد ميرمحمد صادقي و محمد نصرتي مقالات خود را ارايه مي‌كنند.

در كارگاه‌هاي بعد از ظهر اين همايش نيز كتاب «رسانه‌هاي اجتماعي، ابعاد و ظرفيت‌ها» ساعت 14 و 30 دقيقه رونمايي مي‌شود. 

مقالات اين همايش در قالب يك كتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ مي‌رسد.

نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی امروز ۱۰ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها