جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
نقل تاریخ و آموزش عملی تصویرسازی در یک کتاب

کتاب «تصویرسازی» تالیف مریم مهردادفر است که چندی پیش توسط انتشارات مارلیک به کتابفروشی‌ها آمد. در این کتاب تاریخ تصویرگری در ایران و جهان و مباحث آموزشی تصویرگری به یک میزان در کنار هم آمده است. نویسنده در این کتاب قصد داشته مسیر درست تصویرسازی ایرانی را تبیین کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تصویرسازی» پنج فصل دارد. در فصل نخست نویسنده به تعریف تصویرسازی پرداخته و تفاوت‌های میان تصویرسازی با نقاشی و گرافیک را مشخص کرده است. همچنین در این فصل مختصری از تاریخ تصویرسازی در جهان و ایران نیز به همراه تصویرهایی از نمونه‌های تاریخی آمده است، البته این تصویرها به صورت سیاه و سفید است و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. 

مهمترین بخش فصل اول کتاب «تصویرسازی در ایران از قاجار تا دوران معاصر» است. نویسنده در این بخش به بررسی انتقادی تصویرسازی دوران معاصر، همراه با ارایه مثال‌های تصویری پرداخته است. اشکال و ایراد بجایی که مریم مهردادفر در این قسمت از تصویرگری امروز ایرانی گرفته، کم توجهی هنرمندان به تصویرگری کتاب‌هایی است که در زمره ادبیات غیر تخیلی است. 

مهمترین دلیل نویسنده برای این مساله بی‌علاقه بودن ناشران و محدودیت بازار عرضه و تقاضا در میان آثار تصویرگران معاصر است. نویسنده اما تعریفی از کتاب‌های «ادبیات غیر تخیلی» ارایه نمی‌دهد و حتی مثالی هم در این مورد ذکر نمی‌کند. به نظر اگر مهردادفر به مرزبندی میان ادبیات تخیلی و غیر تخیلی می‌پرداخت شاید مطالب غنی‌تر شده و نقشه راه مناسبی در اختیار تصویرسازان قرار می‌گرفت. 

اما جای خالی یک مبحث مهم در این بخش بسیار به چشم می‌آید. در حوزه تصویرسازی و تصویرگری امروز یک علامت سوال وجود دارد و آن این است که با توجه به پیشینه غنی ایران در امر تصویرسازی، چرا امروزه تصویرگری فقط محدود به کتاب‌های کودک و نوجوان شده و ادبیات بزرگسال از آن بی‌بهره مانده است؟ 

در فصل دوم نویسنده درباره تعامل میان متن و تصویر و نکات مهمی که یک تصویرساز از منظر هنری و همچنین جامعه‌شناختی باید بداند، بحث شده است. به طور کل یکی از مهمترین مواردی که هنرمندان و نویسندگان باید به آن توجه داشته باشند، هماهنگی بین فرم و محتوای اثر ادبی و هنری است. یک طراح و تصویرساز باید بداند که اثر خلق شده توسط او به مثابه یک کتاب است و باید مفاهیم بسیاری را منتقل کند، بنابراین باید مقوله تصویرسازی را بسیار جدی گرفت.
 
نویسنده در فصل سوم انواع تصویرسازی را معرفی کرده است. جز آن‌که برخی از بخش‌های این فصل، چون تصویرسازی برای مطبوعات و معرفی و شرح مسکات، برای نخستین بار است که مطرح می‌شود، این فصل را باید یکی از جدی‌ترین فصل‌های کتاب دانست. به نظر می‌رسد که این بخش از یک خلا رنج می‌برد و آن ارایه یکسری از تمرین‌های مفید برای انواع تصویرسازی‌هاست. 

شاید مخاطب این کتاب نتواند خود تشخیص دهد که چه تمرینی در این موضوع می‌تواند برایش مفید باشد، بنابراین می‌توان به نویسنده این توصیه را بیان کرد در چاپ‌های بعدی این کتاب تمرین‌هایی نیز برای این بخش طراحی و ارایه کند. با این وجود کتاب بسیار پربارتر خواهد بود. 

نویسنده در فصل چهارم به چگونگی شخصیت پردازی درست و در فصل پنجم به شرح انواع تکنیک‌های تصویرسازی پرداخته است. در ابتدای فصل چهارم نویسنده بحث جذابی را مطرح کرده است: «چگونه و از کجا آغاز کنیم؟» مراحل یک تصویرسازی از چه نقطه‌ای آغاز می‌شود؟ این سوال بسیار مهمی است و شاید جواب‌های متعددی داشته باشد. نکته مهم این است که باید در برداشتن قدم اول احتیاط کرد، چرا که اگر درست برداشته نشود ممکن است کل فرایند طراحی مضمحل شود.  
نویسنده انواع تکنیک‌های تصویرسازی را نیز در فصل آخر به طور کامل و بدون نقص بیان کرده است. اما به نظر در آماده‌سازی کتاب، کمی عجله به خرج داده شده و همین اشکالاتی ویراستاری را موجب شده است. در هیچ جای کتاب نیم‌فاصله‌ها رعایت نشده است و این از زیبایی متن کاسته است. امیدواریم ناشر در چاپ دوم کتاب به رفع این مشکل بپردازد.

کتاب «تصویرسازی» تالیف مریم مهردادفر توسط انتشارات مارلیک هزار و 200 نسخه و 196 صفحه، با قیمت 12 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها