چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
مسابقات چاپ، محلي براي حضور فيزيكي متوليان است

بهرام عفراوي، مدرس و كارشناس صنعت چاپ معتقد است، يكي از ضروريات برگزاري مسابقات صنعت چاپ اين است كه اهالی چاپ متوجه حضور فیزیکی متولی خود می‌شوند و این حداقل کاری است که می‌توان برای یک صنعت انجام داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبري يازدهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره چاپ ايران، بهرام عفراوی، با بيان اين مطلب افزود: مسابقات جشنواره چاپ 10 دوره را پشت سر گذاشته و در این مدت نفرات و گروه‌های مختلفی درگیر آماده‌سازی و ارايه هر چه بهتر آن شده‌اند، داستان از نخستين دوره تا دوره هفتم به گونه‌ای سپری شد که ظاهراً «هر که آمد عمارتی نو ساخت» اما دوره هشتم به گونه‌ای بنیادی‌تر عملی شد. 

وی در ادامه سخنانش گفت: خوشبختانه دوره نهم نیز ادامه راه هشتمین دوره شد و هیأت برگزارکننده هر دو دوره با بررسی دقیق هفت دوره قبلی، ویژگی‌ها و نکات مثبت آن‌ را دستچین و سعی در برطرف کردن نقاط ضعف آن کردند. 

وي تاکید كرد: نبودن ملاک‌های داوری یکی از نقاط ضعف بود که نه تنها در مسابقات جشنواره چاپ بلکه تقریباً در اکثر مسابقات و فراخوان‌های مرتبط با گرافیک و چاپ وجود داشت و در دوره هشتم بر تعیین ملاک‌های داوری کار فراوان شد و در دوره نهم به پختگی بیشتری رسید. 

عفراوي درباره ضرورت تعيين ملاك‌هاي داوري توضيح داد: قصد بر این بود که این حرکت ادامه داشته باشد تا در دوره‌های بعدی به شکل کتابچه‌ای کامل در اختیار علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات قرار گیرد كه متاسفانه با تغییر ایجاد شده این کار بنیادی عقیم ماند و به سرانجام لازم نرسید. 

وي با اشاره به دیگر فعالیت‌های دوره نهم گفت: تهیه مستندات مسابقات چاپ یکی از فعالیت‌های این دوره بود و در پایان دوره نهم کتابچه‌ای هزار صفحه‌‌اي شامل تاریخچه بخش مسابقات جشنواره‌های چاپ(اولین تا نهمین) و... منتشر شد.  

عفراوي اظهار كرد: یکی از مواردی که باید پیگیری شود تهیه کتابچه ملاک‌های داوری است که در دوره هفتم و هشتم بنای آن گذاشته شده بود، این کتابچه باید شامل اطلاعات کاملی درباره داوری و ملاک‌های داوری باشد و حداقل چند ماه قبل از زمان ارسال آثار در اختیار تمامی علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات قرار گیرد. 

به گفته وي، داشتن یک بولتن خبری چاپی در طول سال(حداقل چهار شماره) برای مسابقاتی از نوع و جنس چاپ ضرورت دیگری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، زيرا صنعت چاپ احتیاج به ارتباط پویا با بخش مسابقات دارد و این مساله باید به دبیرخانه‌ای فعال سپرده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها