شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
فيرحي «فقه سياسي و فقه مشروطه» را به ناشر سپرد

حجت‌الاسلام داوود فيرحي جلد نخست مجموعه «فقه و سياست در ايران معاصر» را با عنوان «فقه سياسي و فقه مشروطه» به ناشر سپرد. موضوع اين كتاب، بحث‌هاي تئوريك درباره گفت‌وگوي انتقادي فقه و دولت مدرن است.-

اين نويسنده و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: جلد نخست اين اثر، نسبت دو حوزه فقه و سياست در ايران را مي‌كاود و بررسي‌هاي آن از كمي قبل از مشروطه تا سال 1320 را شامل مي‌شود.

فيرحي درباره اهميت پرداختن به اين موضوع گفت: از دوره مشروطه به بعد شاهد اتفاقات مهمي هستيم كه يكي از آن‌ها شكل‌گيري دولت مدرن است. اين دولت عناصري مانند تفكيك قوا، قانون اساسي، انتخابات و دموكراسي را در خود دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران، اين عناصر و موضوعات را نيازمند بررسي‌هاي فقهي دانست و گفت: به همين دليل يك مناقشه جدي يا گفت‌وگوي انتقادي ميان دولت مدرن و دموكراتيك با فقه درگرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين فيرحي ادامه داد: تلاش كردم اين گفت‌وگوي انتقادي را از ابتداي شكل‌گيري دولت مدرن در ايران پي‌گيري و بررسي كنم. جلد نخست اين اثر «فقه سياسي و فقه مشروطه» نام دارد و شامل مباحث تئوريك است و رخدادها را تا سال 1320 پي‌‌گيري مي‌كند. اين جلد را براي انتشار به نشر ني سپرده‌ام كه گويا مجوز چاپ را نيز گرفته است.

وي درباره روند نگارش جلد دوم كتاب خود نيز گفت: جلد دوم اين اثر، گفت‌وگوي انتقادي فقه و مشروطه را از1320 پي مي‌گيرد. تاكنون كه مشغول نوشتن اين كتاب هستم به حدود دهه 50 رسيده‌ام.

به گفته فيرحي اين اثر رويكردي انديشه‌اي، تاريخي و جامعه‌شناسانه به موضوع دارد. 

جلد دوم كتاب «دين و دولت» اين نويسنده نيز به تازگي از سوي انتشارات رخدادنو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها