دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
بينايي: معلولان جسمی‌حرکتی كتاب‌هاي درسي عادي را می‌خوانند

كارشناس واحد جسمي‌حركتي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: دانش‌آموزان معلول جسمی‌حرکتی از كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان عادي استفاده مي‌كنند اما سازمان آموزش و پرورش استثنايي تسهيلات ويژه‌اي را در استفاده از اين كتاب‌ها براي اين گروه از دانش‌آموزان استثنايي در نظر گرفته است.-

طاهره بينايي، كارشناس واحد جسمي‌حركتي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: از ميان تسهيلاتي كه اين سازمان براي دانش‌آموزان معلول جسمی‌حرکتی در استفاده از كتاب‌هاي درسي عادي ارايه كرده است، مي‌توان به افزايش مدت زمان برگزاري امتحانات، ارايه سوالات امتحانات به صورت چهارگزينه‌اي و استفاده از منشي(فردي كه پاسخ دانش‌آموزان معلول جسمی‌حرکتی را به هنگام برگزاري زمان امتحان يادداشت مي‌كند) اشاره كرد.

وي ادامه داد: نوآموزان معلول جسمی‌حرکتی(پيش‌دبستاني‌ها) در دو گروه طبقه‌بندي مي‌شوند. در گروه نخست، نوآموزاني كه از ابتدا، معلول جسمي‌حركتي تشخيص داده‌ شده‌اند تا نوآموزان چهار سال قرار دارند. گروه دوم از اين طبقه‌بندي را نوآموزان معلول جسمی‌حرکتی چهار سال تا 6 سال تشكيل مي‌دهند.

كارشناس واحد جسمي‌حركتي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور افزود: براي اين دو گروه از نوآموزان معلول جسمی‌حرکتی، دو كتاب راهنماي معلم تاليف شده است. «محتوا و روش‌هاي آموزش پايه آمادگي 1» و «محتوا و روش‌هاي آموزش پايه آمادگي 2» عناوين اين كتاب‌ها را تشكيل مي‌دهند. اين آثار، موضوعات و مفاهيم آموزشي را دربردارند و روش‌هاي آموزش آن‌ها را در اختيار مربيان نوآموزان معلول جسمی‌حرکتی قرار مي‌دهند.

بينايي عنوان كرد: گروه كارشناسي جسمي‌حركتي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اكنون در حال دريافت نيازهاي استان‌هاي سراسر كشور در حوزه كتاب‌هاي درسي و كتاب‌هاي راهنماي دانش‌آموزان و نوآموزان معلول جسمي‌حركتي هستند. اين جمع‌آوري اطلاعات تا شهريورماه ادامه خواهد داشت و سازمان آموزش و پرورش استثنايي همزمان با آغاز سال تحصيلي كتاب‌ها را در اختيار مدارس قرار مي‌دهد.

وي اظهار كرد: اين گروه كارشناسي همچنين پس از احصاء و بررسي مشكلات دانش‌آموزان معلول جسمي‌حركتي متوجه شده است كه دانش‌آموزان پايه اول ابتدايي معلول جسمي‌حركتي در درس رياضي با مشكلات متعددي مواجهند. بنابراين، به زودي كتاب راهنماي معلم درس رياضي پايه اول ابتدايي را تدوين خواهد كرد. تهيه كتاب راهنماي معلم درس هنر براي دانش‌آموزان مقطع ابتدايي معلول جسمي‌حركتي از ديگر برنامه‌هاي آينده اين سازمان محسوب مي‌شود.

وی در ادامه سخنانش با بيان اين‌‌كه «نوآموزان و دانش‌آموزان معلول جسمي‌حركتي در دو گروه اصلي «خفيف تا متوسط» و «شديد تا عميق» طبقه‌بندي مي‌شوند»، گفت: نوآموزان و دانش‌آموزان معلول جسمي‌حركتي خفيف تا متوسط به افرادي اطلاق مي‌شود كه با وجود معلوليت جسماني در اندام‌هاي فوقاني، تحتاني يا هر دو داراي هوشبهر (بهره هوشی) مرزي يا بالاتر باشند، به‌طوري كه با استفاده از تسهيلات، ابزارها و تجهيزات ويژه مي‌توانند از امكانات آموزشي و پرورشي بهره‌مند شوند.

بينايي با اشاره به ويژگي‌هاي گروه دوم از نوآموزان و دانش‌آموزان معلول جسمي‌حركتي عنوان كرد: نوآموزان و دانش‌آموزان معلول جسمي‌حركتي شديد تا عميق، افرادي‌اند كه با وجود داشتن هوشبهر مرزي و بالاتر به علت آسيب‌ديدگي شديد در اندام‌هاي فوقاني، تحتاني و يا هر دو قادر به انجام امور شخصي نيستند، به گونه‌اي كه با ايجاد تسهيلات، انطباق و تعديل روش‌هاي آموزشي و پرورشي، ابزارها و تجهيزات ويژه مي‌توانند از امكانات آموزش و پرورش استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط