اين در حالي است كه از 23 مه (3 خرداد) فيلم تازهاي با عنوان «در جاده» ساخته والتر سالس فيلمساز برجسته برزيلي درباره زندگي جك كرواك راهي سينماهاي فرانسه ميشود.
چندي پيش والتر سالس فيلمساز سرشناس آمريكاي لاتين كه همگان او را با فيلمهايي نظير «خاطرات موتورسيكلت» (زندگينامه ارنستو چهگوارا) و «ايستگاه مركزي» (ايستگاه مركزي برزيل) به ياد دارند، زندگينامه جك كرواك شاعر و نويسنده جنجالي آمريكايي در دهه 50 ميلادي را در فيلم «در جاده» با بازي ويگو مورتنسن در نقش «لي، گاو پير» (لقب ويليام اس. بورو) جلوي دوربين برد. اين فيلم كه تمامي مراحل ساخت و آمادهسازي را پشت سر گذاشته از ماه مه نه تنها در فرانسه بلكه در بسياري از سينماهاي جهان به نمايش درميآيد.
والتر سالس عنوان فيلمش را از كتاب مشهور «در جاده» زندگينامه خودنوشته جك كرواك به عاريت گرفته و منبع اصلي نگارش فيلمنامه «در جاده» همين كتاب بوده است. نسخه شنيداري اين كتاب كه در دهه 50 با صداي جك كرواك ضبط شده بود، 50 سال بعد در سال 1999 پيدا شد و در دسترس علاقهمندان «نسل بيت» قرار گرفت.
روايت اصلي «در جاده» سفرهاي جك كرواك و نيل كاسادي در جادههاي بيانتهاي آمريكا در دهه 40، شعر سياه و سرخورده پس از جنگ جهاني دوم، موسيقي جاز، مواد مخدر، برخورد با آلن گينزبرگ و ويليام اس. بورو و شكلگيري جنبش ادبي «نويسندگان نسل بيت» است.
«نويسندگان نسل بيت» گروهي از هنرمندان، شاعران و نويسندگان طغيانگر، عميقا ناهنجار، عميقا ضد ماترياليسم، هوادار اديان شرقي و برداشتهاي ايدهآليستي از مفهوم بيان و هستي بودند كه البته تجربههاي روحاني آنها هميشه با مصرف مواد مخدر و موسيقي جاز همراه بود.
به گفته جك كرواك واژه Beat (ضربه) نخستين بار سال 1948 توسط جان كليون هولمز نويسندهاي اهل ماساچوست براي توصيف گروهي از شاعران ناهمساز نيويوركي انتخاب شد. «ضربه» استعارهاي از فرد ضربه خورده يا به تعبيري خسته و به زانو درآمده است.
سم رايلي بازيگر انگليسي، نقش «بهشت كثيف» (لقب جك كرواك) را ايفا كرده و گارت هدلوند بازيگر آمريكايي در نقش همسفر جك كرواك ظاهر شده است. گارت هدلوند پيش از اين در فيلم «تروي» در نقش پاتروكلوس برادر آشيل هنرنمايي كرده بود.
فرانسيس فورد كوپولا فيلمساز سرشناس و كارگردان «پدرخوانده» نخستين كسي بود كه رؤياي ساخت فيلمي بر اساس كتاب «در جاده» نوشته جك كرواك را در سر داشت. او به اميد ساخت فيلم اقتباسي «در جاده» در آيندهاي نه چندان دور، حقوق اقتباس سينمايي كتاب را سال 1979 (سال ساخت «اينك آخرالزمان») خريده بود. با اين حال قرعه سرنوشت به نام والتر سالس رقم خورد تا سي سال بعد اين فيلم را با بودجه ناچيز 25 ميليون دلاري در مونترال كانادا جلوي دوربين ببرد.
نظر شما