یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
برپايي همایش «سعدی و پوشکین» در شهر كتاب

همایش دو روزه «سعدی و پوشکین» سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ فروردین) به مناسبت روز بزرگداشت سعدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز فرهنگی شهر کتاب، مر کز فرهنگی شهر کتاب با همکاری مرکز سعدی‌شناسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و بنیاد «روسکی‌میر» روسیه همایش دو روزه «سعدی و پوشکین» را برگزار می‌کند.

پوشکین و سعدی در ادبیات روسیه و ایران و نیز در ادبیات جهان، اهمیت والایی دارند. پوشکین از آثار و اندیشه‌های شاعران و نویسندگان مشرق‌زمین به ویژه سعدی، فردوسی و حافظ تاثیر پذیرفته است و او را بنیانگذار زبان ادبی معاصر روسی و معیار سنجش زبان و ادبیات روسی می‌دانند.

برخی از سعدی‌شناسان و پوشکین‌شناسان در این همایش دو روزه سخن می‌گویند. 

این افراد و موضوع سخنرانی آن‌ها به این شرح است: میرجلال‌الدین کزازی (دلیری سعدی، بی‌باکی پوشکین)، سعید حمیدیان (بت‌های شکستنی در خواندن غزل‌های سعدی)، کامران فانی (پوشکین در ایران)، جان‌الله کریمی‌مطهر (پوشکین، سعدی جوان روسیه)، حسن بلخاری (مفهوم هنر در آثار سعدی)، مرضیه یحیی‌پور (تلالو مرواریدهای کلام سعدی در اشعار شاعران روسیه)، زهرا محمدی (دریچه‌های آشنایی پوشکین با شرق و ادبیات فارسی و مضامین مشترک اشعار پوشکین، سعدی و حافظ)، آبتین گلکار (عناصر «درام مدرن» در نمایش‌نامه‌های پوشکین) و علیرضا دولتشاهی (باغچه‌سرای، پیوندگاه ادب ایرانی و ادب اسلاوی).

در این همایش، اشعاری از پوشکین و سعدی نیز به زبان روسی و فارسی خوانده می‌شود. ادامه این همایش در نیمه نخست خرداد در مسکو برگزار می‌‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (29 و 30 فروردین) از ساعت 15 به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم، شماره هشت مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط