کشمیرشکن در حاشیه سمپوزیوم «کارکرد فرامحلی بودن در هنر معاصر» در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: بحث فرامحلی بودن در هنر ارتباط بسیاری با فرهنگ و هنر ایران و همچنین خاورمیانه دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین تبیین آن برای هنرمندان معاصر یک نیاز اساسی است.
وی افزود: در بحث فرامحلی بودن کتابها و مقالههایی در زمینه قومشناسی و علوم سیاسی منتشر شده است، اما جای خالی این مساله در زمینه هنر از جمله هنر معاصر بسیار به چشم میآید. البته در ایران این مقوله بحث جدید و نویی است و به همین خاطر تاکنون کتابی در این زمینه منتشر نشده است.
سردبیر فصلنامه هنرفردا در ادامه با توصیه به پژوهشگران در رابطه با کار فکری بر مقوله فرامحلی بودن گفت: برای نخستین بار فصلنامه هنرفردا مفهوم فرامحلی بودن در هنر را مطرح کرد. امیدوارم این همایش شروعی برای چاپ کتابهای علمی مناسب در این زمینه باشد. به طور کل برگزاری چنین سمینارهایی ذهن محققان و پژوهشگران را برای پرداختن به این مقولهها باز میکند. توصیه من به پژوهشگران این است که در تبیین این مساله برای هنرمندان معاصر در قالب کتاب و مقاله تلاش کنند.
این محقق حوزه هنر همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه حد آثار هنرمندان معاصر ایرانی به جهت معرفی آثارشان به کشورهای دیگر و از جمله کشورهای اروپایی، در قالب کتاب منتشر شده است، گفت: ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردهایم و تمام تلاشهایمان در حد چاپ بروشور و کاتالوگ بوده است. سیاستهای فصلنامه دو زبانه هنرفردا جبران بخشی از این نقصان بزرگ است.
کشمیرشکن گفت: پیشنهادم به مسوولان فرهنگی این است که به برگزاری نشستهایی که فرامحلی بودن در هنر را ترویج میکنند، اهمیت دهند یا از آن حمایت کنند، چرا که این مساله به حضور هرچه بیشتر و بهتر آثار هنری ایرانی در جهان کمک خواهد کرد.
این منتقد هنری در پایان به کتاب جدید خود درباره هنر معاصر ایران، که توسط یک ناشر اروپایی منتشر میشود اشاره کرد و گفت: این کتاب که البته هنوز به پایان نرسیده، کتاب بزرگ و جامعی به زبان انگلیسی درباره هنر ایران در قرنهای 20 و 21 است. البته فصلنامه هنر فردا هم با سردبیری من مانند یک کتاب است که در هر شماره از آن مجموعه مقالات و نوشتارهای علمی و مناسب با موضوعاتی جدید در زمینه هنر معاصر را به مخاطبان ارایه میکند.
کشمیرشکن مورخ و منتقد هنری و همچنین سردبیر فصلنامه دو زبانه هنر فردا است. او دکترای تاریخ هنر از کالج «Soas» دانشگاه لندن و فوقدکترا از دانشگاه آکسفورد دارد. کشمیرشکن در مقام مورخ و منتقد، کتابها و مقالات متعددی را به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است و یکی از فعالان در زمینه معرفی هنر معاصر ایران به جهان به شمار میآید.
از جمله کتابهای کشمیرشکن میتوان به «در میان سایه و نور: هنر و هنرمند معاصر ایرانی»، «معاصر یا خاص: گفتمانهایی درباره هنر معاصر ایران در دو دهه گذشته» و «پرسش هویت در برابر غریبگرایی در هنر معاصر ایرانی» اشاره کرد.
کشمیرشکن هماکنون استاد مهمان در مرکز پژوهشی هنر و مواد فرهنگی خاورمیانه در دانشکده شرقشناسی دانشگاه آکسفورد است. به باور صاحبنظران کتاب «در میان سایه و نور» کشمیرشکن نخستین و تنها کتاب آکادمیک درباره هنر معاصر ایرانی است.
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
نظر شما