یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
فتح‌الله بي‌نياز: نويسنده كارمند قادر نيست رمان حرفه‌اي بنويسد

فتح‌الله بي‌نياز با اشاره به اينكه نويسندگان با نگارش كتاب قادر به امرار معاش نيستند و بايد مشاغل متعددي داشته باشند،‌ گفت: نگارش يك رمان حداقل يك سال به طول مي‌انجامد و در اين زمان نويسنده بايد تمركز خاصي بر كتابش داشته باشد؛ نويسنده‌اي كه از صبح تا شب به شغل ديگري مشغول است، نمي‌تواند رمان شاخص خلق كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بي‌نياز ابتدا درباره علت استقبال مردم از رمان توضيح داد: اغلب مردم به دنبال رمان خواندن هستند؛ چرا كه رمان وجوه بيشتري از زندگي را بازنمايي مي‌كند و تعدد شخصيت دارد و  با توصيف مكان و زمان و موقعيت‌هاي مختلف، رويدادهاي متعدد با يكديگر تقاطع پيدا مي‌كنند و داستان چند وجهي مي‌شود. 

وي افزود: از سوي ديگر در رمان مي‌توان در كنار داستان اصلي خرده روايت آورد و يا به وجوه تاريخي اشاراتي داشت؛‌ در حالي كه در داستان كوتاه با تعداد محدودي از شخصيت‌ها مواجه هستيم كه الگوي روانشناختي آنان نيز از قبل پيچيده شده و آنان در يک زمان محدود بايد با يك رويداد برخورد كنند.
 
اين نويسنده در ادامه در پاسخ به اين سوال كه «در ايران توجه مردم به رمان يا داستان كوتاه در سال‌هاي اخير چگونه بوده است؟» توضيح داد: در ايران شمارگان كتاب بسيار پايين است. به نويسنده حق تاليف واقعا ناچيزي تعلق مي‌گيرد؛ در حالي كه نويسنده بايد يک كتاب 200 صفحه‌اي را ده يا پانزده بار بازنويسي كند؛ ‌اين درحالي است كه نابغه‌هايي مانند يوسا و فاكنر هم ده يا بيست بار يک كتاب را بازنويسي مي‌كنند. 

وي با بيان اينكه به رمان‌نويسي وقتي مانند يک شغل نگاه شود،‌ از آن بازده حرفه‌اي حاصل خواهد شد، گفت: نويسنده نمي‌تواند كتاب را يک ماهه تمام كند و بايد براي آن حداقل يک سال وقت بگذارد؛ ولي اين مساله با كارمند بودن نويسنده منافات دارد. از سوي ديگر نويسنده بايد چند برابر آن چيزي كه مي‌نويسد بخواند و مطالعه كند.

نويسنده «در جهان رمان مدرنیستی» در ادامه خاطرنشان كرد: به عنوان مثال من هميشه زياد كتاب مي‌خوانم،‌ ولي شرايط من با خيلي‌ها متفاوت است؛ چرا كه من بازنشسته 40 سال مهندسي برق هستم و مانند خيلي‌ها با پاره‌اي مشكلات مواجه نبوده‌ام و تا به حال نزديك به 22 كتاب منتشر كرده‌ام و 13 كتاب در حال نگارش و چاپ دارم؛ ‌اين در حالي است كه مشاغل ديگر نمي‌توانند پاسخگوي گذراي زندگي نويسندگان باشند، ‌در صورتي كه در آمريكا نويسندگان با چهار يا پنج كتاب گذران زندگي مي‌كنند.

بي‌نياز همچنين با اشاره به اينكه بنيان‌هاي نويسندگي در كشورهاي توسعه يافته از دوران كودكي و نوجواني در مدارس گذارده مي‌شود، توضيح داد: در مدارس اغلب كشورهاي توسعه‌يافته براي بچه‌ها كتاب مي‌خوانند و به آنان نمي‌گويند كتاب بخوانيد! و بعد از مدتي هم به آنان مي‌گويند درباره موضوعات و يا اشيا بنويسند. در حالي كه در كشور ما در مدارس و دانشگاه‌ها فقط به ادبيات كلاسيک مي‌پردازند.

وي در پايان گفت: در هر حال داستان‌نويسي در ايران بايد سير حرفه‌اي خود را طي كند تا بتواند دستاوردهاي شاخصي را در ادبيات معاصر ايران به وجود بياورد. 

«در جهان رمان مدرنیستی» تازه‌ترين كتاب منتشر شده بي‌نياز است كه امسال (1390) ‌از سوي نشر افراز به چاپ رسيد.

در اين اثر با نگاهي جامع به مشخصه‌هاي داستان‌هاي مدرن پرداخته شده و مولف در توجه به مساله زمان در داستان‌هاي مدرن به جمع‌بندي‌هايي دست يافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط