یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
نویسنده شیلیایی جایزه کانادا را برد

«کارمن آگیوری» نویسنده و نمایشنامه نویس تحسین شده ونکووری به عنوان برنده جایزه «کانادا می خواند» انتخاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نشنال پست، این جایزه که از سوی شبکه تلویزیونی سی.بی.سی اهدا می شود، این نویسنده جوان را برای نخستین کتابش با عنوان «چیزی درنده: خاطرات یک دختر انقلابی» شایسته دریافت این جایزه نامید. 

این در حالی است که یک هفته پیش این نویسنده شیلی تبار، در تلویزیون ملی به عنوان یک تروریست معرفی شد. او که از میان فهرستی شامل 5 اثر غیرداستانی برای دریافت این جایزه معتبر کانادایی انتخاب شده، در این کتاب غیرداستانی با موضوع جنایی، به مساله ترور می پردازد. 

او می گوید این کتاب بازگویی کامل خاطرات من از یک رویداد است، یک اثر تحقیقی نیست بلکه ماجرایی واقعی از چیزی است که واقعا اتفاق افتاده است. 

موضوع این کتاب که آن را به موضوعی مناقشه برانگیز در هفته اخیر بدل کرده و انتقادهایی را برانگیخته درباره زندگی یک انقلابی در شیلی در دوره دیکتاتوری آگوست پینوشه است. 

با این حال برخی از داوران این جایزه از جمله آن-فرانک گلدواتر که او را تروریست می نامد، متعجب است او چگونه به کانادا راه پیدا کرده است. 

آگیوری گفت فکر نمی کند گلدواتر درباره کسی که در کتاب تصویر شده اظهار نظر کرده باشد، بلکه او درباره خود کتاب این نظر را دارد. او در این کتاب به پیوستن خودش به عنوان یک نوجوان به جنبش ضد دولتی شیلی می پردازد با این حال او می گوید هنوز نمی تواند درباره رفقایی که در این راه داشت حرف بزند. 

او می گوید: من در این خاطرات از خودم یک شهید یا قهرمان نساختم، این کتاب را خیلی راحت هم ننوشتم و آیا نوشتن این کتاب امنیت مرا به خطر نمی انداخت ؟ اما من باید خاطرات انقلاب را ثبت می کردم. 

دوره دیکتاتوری خونبار شیلی از 11 سپتامبر 1973 با برکنار شدن حکومت سالوادور آلنده که با رای مردم سر کار آمده بود، شروع شد. آلنده به خاطر برنامه های گسترده اصلاحات و امکانات اقتصادی انتخاب شده بود و توسط دیکتاتوری که از سوی آمریکا حمایت می شد، برکنار شد. در این روند هزاران نفر ناپدید شدند و پس از آن مبازرات چریکی برای مقابله با این جریان کودتایی در کشور به راه افتاد. آگیوری که در آن زمان یک نوجوان بود، به جنبش مقاومت پیوست و هنوز هم به عنوان یک فعال برای حفظ مستندات شیلی تلاش می کند. او می گوید از کارهایی که کرده است هرگز ابراز تاسف نمی کند. 

او در جدیدترین نمایشش با عنوان «جعبه آبی» هم به تجربیاتش درباره مقاومت شیلی پرداخته که قرار است از اول تا 12 ماه می (11 تا 23 اردیبهشت) به صحنه برود. 

در فهرست «کانادا می خواند» علاوه بر آگیوری و کتابش 4 کتاب دیگر جای داشتند که شامل «بازی» نوشته کن درایدن، «در یک جاده سرد» نوشته دیو بیدینی، «زندانی» نوشته مانیا نعمت و «ببر» نوشته جان وایلانت بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها