جمعه ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۷
نگارش كتاب‌های خبرنويسی برای نوجوانان خبرنگار ضروری است

رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره با توجه به اين‌كه نشريات كودك و نوجوان از نوجوانان به عنوان خبرنگار افتخاري استفاده مي‌كنند گفت: تهيه و تاليف كتاب‌هاي خودآموز روزنامه‌نگاري و خبرنويسي براي اين گروه از نوجوانان ضروري به نظر مي‌آيد._

دكتر اميدعلي مسعودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره‌ ضرورت آموزش كودكان و نوجوانان روزنامه‌نگار گفت: با توجه به اين‌كه گرايش و علاقه‌مندي نوجوانان به حضور در عرصه روزنامه‌نگاري و رسانه افزايش يافته و اين‌كه برخي نشريات كودك و نوجوان نيز به عنوان خبرنگار افتخاري مطالب اين نوجوانان را منتشر مي‌كنند، ضرورت آموزش آكادميك كودكان و نوجوانان در زمينه روزنامه‌نگاري احساس مي‌شود.

نويسنده‌ حوزه‌ روزنامه‌نگاري گفت: از آنجا كه امكان حضور كودكان و نوجوانان در تحريريه نشريات ميسر نيست اين آموزش‌ها بايد از طريق فرهنگسراها برگزار شوند تا بچه‌ها به‌راحتي بتوانند از اين امكان استفاده كنند. همچنين روزنامه‌ها و نشريات نيز بايد از اين استعداد‌ها بهره ببرند و مطالب آنان را با قدري اصلاح و تغيير منتشر كنند تا نوجوانان دلگرم شوند؛ زيرا از اين كلاس‌هاي آموزشي روزنامه‌نگاران خوبي بيرون مي‌آيند.

وي درباره ضرورت‌هاي نگارش كتاب‌هاي آموزش روزنامه‌نگاري به كودكان و نوجوانان گفت: زماني، كودكان و نوجوانان علاقه‌مند جذب باشگاه خبرنگاران جوان مي‌شدند اما به دليل اين‌كه در شهرستان‌ها امكان برپايي كلاس‌هاي آموزشي نبود كتاب‌هاي خود آموز روزنامه‌نگاري را تاليف كرديم كه من نيز مباني خبرنويسي را نوشته‌ام. براي كودكان و نوجوانان نيز بايد كتاب‌هايي نوشت كه مفاهيم روزنامه‌نگاري را با زبان ساده بيان مي‌كند.

مسعودي با بيان اين‌كه كودكان و نوجوانان به روزنامه‌نگاري گرايش پيدا كرده‌اند گفت: اكنون نياز به كتاب‌هاي روزنامه‌نگاري براي كودكان و نوجوانان احساس مي‌شود بايد كتاب‌هايي را تاليف كنيم كه به زبان خود كودكان و نوجوانان باشد.

وي با بيان اين‌كه زماني نياز به كتاب‌هاي خودآموز روزنامه‌نگاري احساس مي‌شد، اظهار كرد: آن زمان در شهرستان‌ها نيرو و امكان برپايي كلاس‌هاي آموزشي نبود. كتاب‌هاي خودآموز خبرنويسي تاليف كردند و هر كسي مي‌توانست در خانه اين كتاب‌ها را بخواند. من نيز در اين زمينه «مباني خبرنويسي» را تاليف كرده ام.

وي ادامه داد: اكنون لازم است كه در دانشگاه‌هاي ارتباطات و خبر و مراكز آموزش روزنامه‌نگاري به اين موضوع توجه شود و كتاب‌هايي تاليف شوند،البته كارهايي شده كه بيشتر براي نوجوانان است و بايد اين را براي كودكان نيز گسترش دهيم.

رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره تاكيد كرد: در كتاب‌هاي آموزش روزنامه‌نگاري كه براي كودكان و نوجوانان تهيه مي‌شوند چنانچه شاعر مي‌گويد «چون سرو كار تو با كودك فتاد / پس زبان كودكي بايد گشاد» بايد مطالب را متناسب با درك كودكان توضيح داد به طور مثال مساله مجاورت را بايد با مثال‌هاي مناسب توضيح داد. در واقع مفاهيم آكادميك به زبان ساده بيان مي‌شوند اما مثال‌ها بايد با زبان بچه‌ها باشند.

وي افزود: البته فرهنگ كتابخواني در كشور ما هنوز به سطح قابل قبولي نرسيده است و بايد ابتدا اين فرهنگ را احيا كنيم. روزنامه همشهري تا سال گذشته كتابچه‌هايي را همراه روزنامه توزيع مي‌كرد. اگر اين فرهنگ مجددا احيا شود خوب است به ويژه اگر در آن به كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان توجه شود.

اين نويسنده حوزه روزنامه‌نگاري گفت: من نيز روزنامه‌نگاري را از نوجواني آغاز كردم و در 12 سالگي مطالبي را براي مجله پيام شادي قم مي‌فرستادم و در آن چاپ مي‌شد.

وي در پاسخ به اين‌كه به عنوان يك فعال روزنامه‌نگاري چقدر كتاب مي‌‌خواند و مطالعه را از چه زماني آغاز كرده است؟ عنوان كرد: زمان زيادي را به مطالعه اختصاص مي‌دهم به ويژه براي نوشتن مقاله حتما بايد مطالعه داشته باشم اما در دوران كودكي‌ام كتاب‌هاي ويژه كودكان و نوجوانان كم بودند و من بيشتر روزنامه مي‌خواندم بعدها كيهان بچه‌ها آمد اما قيمت آن زياد بود و بايد چند روز پول توجيبي‌ام را جمع مي‌كردم و روزنامه فروش محله‌مان هم هميشه مرا دعوا مي‌كرد و مي‌گفت تو براي چه روزنامه‌ مي‌خواني! بچه‌هاي امروز شرايط ما را ندارند و دسترسي آنان به كتاب بيشتر است و خبرها را در لحظه كسب مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها