دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
كاهش بهاي تمام شده هدف اصلي مديريت هزينه است

مجيد خسروي در نشست «مديريت هزينه‌ و حسابداري صنعتي در چاپخانه‌ها» كه عصر روز گذشته (يكشنبه 16 بهمن) در اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ برگزار شد، با اشاره به اهميت مديريت هزينه در چاپخانه‌ها، گفت: امروزه بسياري از واحدهاي اقتصادي به تدريج از ديدگاه حسابداري سنتي فاصله مي‌گيرند و به ايجاد سيستم مديريت هزينه تمايل نشان مي‌دهند و هدف اصلي ايجاد مديريت هزينه، كاهش بهاي تمام شده خدمات (هزينه‌هاي ثابت و متغير) براي كمك به افزايش سودآوري است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، خسروي كه در اين مراسم و در جمع چاپخانه‌داران فلكسو و گراور سخنراني مي‌كرد، با بيان اين مطلب افزود: اهداف مهمي مانند سودآوري، رشد سهم بازار، خودكفايي ملي، حداقل كردن بهاي تمام شده،‌ تنوع محصولات و خدمات، افزايش كيفيت محصولات و خدمات ارايه شده و ... هميشه مورد تاكيد مديران چاپخانه‌ها بوده است.

وي ادامه داد: يكي از ابزارهاي نوين براي تحقق اين اهداف، سيستم محاسبه كالاي تمام شده و خدمات بر مبناي هزينه‌يابي مبتني بر فعاليت است.

خسروي با بيان اين‌كه اين سيستم از طريق بازنگري اطلاعات مالي (ترازنامه و سود و زيان) موسسه شناسايي مي‌شود، اظهار كرد: فعاليت‌هاي اصلي بر اساس تخمين هزينه عملياتي هر يك از فعاليت‌ها، انتخاب عوامل ايجاد هزينه و محاسبه و هزينه‌هاي عملياتي مربوط به هر يك از موضوعات هزينه نسبت به ارايه اطلاعات به ميدان اقدام مي‌كنند.

وي تصريح كرد: از طرف ديگر و بر خلاف گذشته كه از حسابداران به عنوان محاسبه‌كنندگان اعداد و ارقام ياد مي‌كردند، امروز  وجود نداشتن حسابداري مديريت در موسسات دور از ذهن به نظر مي‌رسد، به طوري كه راهكارهاي گوناگون براي مديريت كردن هزينه‌ها به يكي از مهمترين وظايف آن‌ها تبديل شده است.

خسروي با اشاره به اهداف مديريت هزينه در چاپخانه‌ها، يادآور شد: مديريت هزينه، نوعي سيستم برنامه‌ريزي و كنترل است كه هدف‌هاي مختلفي را مانند اندازه‌گيري‌هاي تمام شده منابعي كه در راه انجام‌ فعاليت‌هاي اصلي واحد اقتصادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، دنبال مي‌كند.

به گفته وي، تشخيص و حذف اقلامي از هزينه كه ارزش افزوده ايجاد نمي‌كند و تعيين كارايي اثربخشي فعاليت‌هاي اصلي انجام شده در رده‌هاي اقتصادي، بخشي از اين اهداف است.

خسروي همچنين درباره حسابداري صنعتي توضيح داد: شاخه‌اي از علوم و فن حسابداري است كه وظيفه جمع‌آوري اطلاعات مربوط به عوامل هزينه و محاسبه بهاي تمام شده محصولات و خدمات را به عهده دارد و با تجريه و تحليل گرايش‌ها و بررسي‌هاي توليد روش‌هاي تقليل بهاي تمام شده توليدات را بيان مي‌كند.

وي با اشاره به اهميت حسابداري بهاي تمام شده، گفت:‌ حسابداري صنعتي يكي از ابزارهاي بسيار مهم در اختيار مديريت است تا مديران را در برنامه‌ريزي، كنترل و نظارت و بررسي نتايج فعاليت‌ها ياري كند.

خسروي يادآور شد: مديران با استفاده از آن، بهاي تمام شده توليدات را محاسبه مي‌كنند و كنترل خود را روي هزينه‌هاي مواد، دستمزد و ساير هزينه‌هاي توليد اعمال مي‌كنند.

وي در بخش ديگر سخنان خود درباره هزينه‌هاي سربار و حسابداري صنعتي و توليدي سخن گفت و اظهار كرد: هزينه‌هاي سربار، هزينه‌هايي هستند كه مستقيما در ساخت كالا و توليد محصول دخالت ندارند و به راحتي نمي‌توان تحمل اين هزينه‌ها را به توليد كالا با محصولي خاص و يا سفارشي مشخص ارتباط داد، مثل هزينه استهلاك دستگاه چاپ يا ساختمان چاپخانه.

خسروي درباره انواع هزينه در يك واحد چاپي توضيح داد: يك چاپخانه‌دار در كار خود با هزينه‌هاي مختلفي مانند هزينه‌‌هاي مستقيم و غير مستقيم، ثابت و متغير، پيش از چاپ، چاپ و عمليات تكميلي روبه‌رو است كه علاوه بر آن با هزينه‌هاي استهلاك ماشين، انرژي (آب، برق، گاز)، نيروي انساني، تاسيسات، مواد مصرفي و ... نيز وجود دارد.

وي با بيان اين‌كه در بسياري از موارد، چاپخانه‌داران فكر نمي‌كنند كه حتي نيم‌سانتي‌متر كاري كه به دليل بي‌دقتي از بين مي‌رود، مي‌تواند براي چاپخانه مهم باشد، گفت: اگر در برنامه‌ريزي‌ها و هزينه‌ها به درستي برنامه‌ريزي نشود، اين نيم‌سانتي‌متر در طول هفته، ماه و سال به چندين متر مي‌رسد.

خسروي ادامه داد: در اين ميان بهره‌مندي از سيستم مديريت هزينه در هر چاپخانه‌اي مي‌تواند از تحمل هزينه‌هاي سنگين بر اين محيط بكاهد.

به گفته وي، تاكيد بر سيستم مديريت هزينه موجب مي‌شود تا محصولات و خدماتي با كيفيت برتر و كمترين بهاي تمام شده ممكن توليد و ارايه مي‌شود، در اين صورت توان رقابت‌ واحدها افزايش پيدا مي‌كند.

نشست «مديريت هزينه‌ و حسابداري صنعتي در چاپخانه‌ها» عصر روز گذشته (يكشنبه 16 بهمن) در اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها