دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
تدريس دوره جديد نشانه‌شناسي با حضور فرهاد ساساني

«از زبان‌شناسی اجتماعی تا نشانه‌شناسی اجتماعی» عنوان دوره آموزشي است كه با تدريس فرهاد ساسانی از دهه دوم بهمن ماه در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مركز فرهنگي شهر كتاب، نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از رویکردهای معاصر در حوزه نشانه‌شناسی است که بر فرآیند معناپردازی در بستر اجتماع و فرهنگ تاکید دارد.
 
در این رویکرد تمامي نشانه‌ها مرکب‌ انگاشته می‌شوند و در نتیجه، همه متن‌ها مرکب از چند نظام نشانه‌ای‌اند. این رویکرد از یک سو بر پایه نشانه‌شناسی اجتماعی «مایکل هلیدی» و به ‌ویژه مطالعات زبان‌شناختی او استوار است و از سوی دیگر، یکی از رویکردهای تحلیل انتقادی گفتمان قلمداد مي‌شود که از متن کلامی فراتر  مي‌رود. اين رويكرد، به حوزه‌هایی مانند تصویر و نظام‌های دیداری، مکان، موسیقی و صدا می‌پردازد. 

در این دوره آموزشي دکتر فرهاد ساسانی به تشريح پایه‌های نظری نشانه‌شناسی اجتماعی يعني زبان‌شناسی نقش‌گرا و انتقادی و همچنين نشانه‌شناسی اجتماعی و مفاهیم بنیادی آن می‌پردازد.
 
دستاوردهای مهم عرصه نشانه‌شناسي و بررسي نشانه‌شناسان شاخص اجتماعی در حوزه‌های مختلف تصویر، صدا و مکان، بخش ديگري از دوره آموزشي «نشانه‌شناسي» را تشكيل مي‌دهد. این دوره آموزشی 10 بهمن آغاز و طي پنج جلسه دوشنبه‌ها ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره آموزشی تا پایان دي ماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند يا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط