چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
همينگوی با «شكست‌ناپذير» به بازار كتاب ايران آمد

مجموعه داستان كوتاه «شكست‌ناپذیر و هشت داستان دیگر» اثر ارنست همینگوی با ترجمه عبدالعباس سعیدی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، در این مجموعه برخی داستان‌های كوتاه همینگوی چون «شكست‌ناپذير»، «رودخانه بزرگی با دو مركز قلب شكل»، «در كشوری دیگر»، «تپه‌هایی همانند فیل‌های سفید»، «آدمكش‌ها»، «وطن به تو چه می‌گوید»، «پنجاه هزار دلار» و «یك سوال ساده» گنجانده شده است.

«شكست‌ناپذیر» داستان زندگی یک گاوباز به نام مانوئل گارسیا است كه اخیرا از بیمارستان مرخص شده و به دنبال كار می‌گردد. او با این‌كه پیر و از كار افتاده است باز هم دست از تلاش برنمی‌دارد و باور ندارد كه بايد شغلی جز گاوبازی را برای خود برگزیند. این داستان نخستین بار در سال 1927 میلادی در دومین مجموعه داستانی همینگوی منتشر شد.

از سویی ديگر، تقریبا تمامی بخش‌های داستان «تپه‌هایی همانند فیل‌های سفید» در قالب یک گفت‌وگوی دونفره روایت می‌شود؛ گفت‌وگویی مابین زن و مردی جوان كه در یک ایستگاه منتظر رسیدن قطار هستند. مخاطب در میانه گفت‌وگوهای این دو متوجه می‌شود داستان در اسپانیا روی می‌دهد و كم‌كم با این دو شخصیت داستانی بیشتر آشنا می‌شود و به نكاتی جالب درباره زندگی آن‌ها پی می‌برد. با این حال همچنان بخش‌های زیادی از شخصیتشان ناشناخته باقی می‌ماند. در پایان داستان زن و مرد جوان همچنان منتظر قطارند و مشخص نمی‌شود كه گفت‌وگوی این دو چه نتیجه‌ای در بر دارد و زن چه تصميمی براي مساله مطرح شده در داستان می‌گيرد.

شخصیت‌های داستانی همینگوی اغلب در دوره‌ای از ناامنی سیاسی و اجتماعی زندگی می‌كنند كه بسیاری از باورهای سنتی جامعه‌شان متزلزل است. تمامی این مشكلات در داستان‌های او به نوعی به خشونت حاصل از جنگ‌ جهانی اول باز می‌گردد. «تپه‌هایی همانند فیل‌های سفید» یكی از تلخ‌ترین رویكردهای نویسنده به مساله‌ای چون تنهایی و غربت انسان‌ها است و هنر نویسنده در این است كه بدون بیان عقاید خود و تنها در قالب گفت‌وگویی دونفره مفاهیم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل كند. 

سعیدی پیش از این آثاری دیگر از همینگوی به نام‌های «برف‌های كلیمانجارو و 16 داستان دیگر» و «دو داستان شگفت‌انگیز» را به فارسی ترجمه كرده بود.

«شكست‌ناپذیر» نوشته ارنست همینگوی با ترجمه عبدالعباس سعیدی در 189 صفحه و به بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات «لیان» روانه بازار كتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها