فرنوش رقابي، كارشناس حوزه كتابداري: کتابخانه اغلب اوقات براي ما، تداعي کننده محيطي ساکت و خشک با قفسههايي مملو از کتاب، برگهدانهايي با کارتهاي مختلف و کتابداراني جوياي نظم و فعال در امانت و عودت کتاب بوده است._
هميشه از خود سوال ميکرديم ، اين تشکيلات چه کار خاصي انجام ميدهند؟ خريد چند کتاب و مجله و رديف کردن آن در قفسه و سرويس دادن، از ديد ما عمدهترين عملکرد کتابخانه بود. اما آيا دقيقترين پاسخ به اين پرسش همين عبارت است؟
امسال در هفته کتاب چهارشنبه 26 آبان با عنوان «کتاب، حوزه، دانشگاه، توليد علم و جنبش نرمافزاري» و پنجشنبه 27 آبان با عنوان «کتاب،کتابدار، کتابخانه، گنجينه، ادبيات و شعر» نامگذاري شده بود.
با گراميداشت اين ايام و توالی معنادار اين دو روز، کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ، هر روز را متعلق به مراجعان کتابخانه ميدانند و آمادهاند تا در کنار انجام وظايف درون سازماني خود، خدمات مرجع و اطلاعرساني را براي همه کاربران کتابخانه ارايه و ارتقا دهند و در کنار استادان ، زمينه ايجاد محيطي آموزش محور را در کتابخانه براي دانشجويان فراهم كنند. از تخصص خود در اطلاعرساني و هدايت مراجعان در راستاي بازيابي منابع اطلاعاتي مورد نياز بهره گيرند، با برگزاري برنامههاي آموزشي مهارتهاي سواد اطلاعاتي کاربران را ارتقا دهند، با بهرهگيري از فنآوريهاي ارتباطي راهنماي دستيابي به بهترين منابع موضوعي در کوتاهترين زمان ممکن باشند و با گشادهرويي از فعاليتهاي آموزشي، علمي و تحقيقاتي جامعه استفاده کننده کتابخانه حمايت كنند .
آری ، به درستی بايد در ديدگاه خود نسبت به جايگاه و عملکرد کتابداران تجديد نظر كنيم: چشم ها را بايد شست ، طور ديگری بايد ديد.
نظر شما