چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
ترسيمي از نبرد آراي جان رالز و محمدرضا حكيمي

«رالز - حكيمي» عنوان كتابي از «محمدرضا آرمانمهر» است كه به بررسي تطبيقي و نقد معيارها و ابعاد عدالت اقتصادي از نگاه جان رالز، فیلسوف آمریکایی معاصر و محمدرضا حكيمي، متفکر، نویسنده و مجتهد ایرانی مي‌پردازد. اين كتاب به زودي منتشر خواهد شد.-

فريد مسعودي، مدير علمي انتشارات دليل‌ما، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: رالز از متفكران معاصر غرب است كه نظريه «عدالت به مثابه انصاف» را در راستاي آزادي و برابري مطرح كرد. او معتقد است كه عدالت در تفكر ليبرالي غرب متبلور شده است اما محمدرضا حكيمي متفكري اسلامي، تكيه بر آموزه‌هاي ديني را راه حل مشكلات عدالت اجتماعي مي‌داند و دغدغه اصلي او عدالت اقتصادي است. 

وي در معرفي محتواي اين اثر عنوان كرد: اين پژوهش به تبيين جايگاه رالز و حكيمي در ميان نظريه‌پردازان عدالت اقتصادي و تفاوت ديدگاه اين دو دانشمند با جريان اصلي مربوط مي‌پردازد. بررسي روش‌شناسي اين دو تفكر، از ديگر رسالت‌هاي اين كتاب به شمار مي‌آيد.
 
مسعودي با اشاره به اين كه در اين كتاب محتواي اصول عدالتي كه به آن رسيده‌اند و مدل عدالت اقتصادي از منظر اين دو انديشمند بررسي مي‌شود، گفت: امكان‌سنجي عملياتي شدن نظريات عدالت آنها از ديگر موضوعاتي است كه مولف اثر به آن توجه دارد.

مدير علمي انتشارات دليل‌ما بيان كرد: هر فصل اين كتاب به طور مجزا به نگرش رالز و حكيمي و به نوعي به «مقايسه دور» پرداخته است. همچنين براي نتيجه‌گيري بهتر در انتهاي هر فصل، بخشي به عنوان «جمع بندي» به چشم مي‌خورد. 

انتشارات دليل‌ما نخستين چاپ كتاب «رالز - حكيمي» را در حجمي حدود 300 صفحه در واپسين مراحل چاپ دارد و آن را تا ابتداي هفته آينده روانه كتابفروشي‌ها خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط