شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۴
تشكيل انجمن دوستداران كودك در كنار حلقه عصر كتاب  زنجان

انجمن دوستداران كودك با هدف ارتقاي فرهنگ مطالعه در ميان كودكان و نوجوانان زنجاني از سوي مديريت كتابخانه‌هاي زنجان تشكيل مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هفتم آذرماه، چهارمين نشست گروه كودك و نوجوان عصر كتاب كتابخانه سهروردي زنجان در مركز تربيت معلم شهيد بهشتي اين شهر برگزار شد.
 
اين جلسه با هدف تبيين نقش كتاب و شيوه‌هاي ترويج كتاب‌خواني در كودكان و نوجوانان برپا شد و به معرفي و نقد كتاب «ادبيات كودكان و نوجوانان و ترويج خواندن» نوشته ثريا قزل اياغ اختصاص يافت.

در ابتداي برنامه، دكتر فرشيد جعفري، استاد دانشگاه و از اعضاي هيأت امناي عصر كتاب، گزارش كوتاهي از اهداف گروه‌هاي شش گانه عصر كتاب در سومين سالگرد تشكيل اين نشست‌هاي انتقادي ارايه كرد و گفت: اكنون در كنار گروه ادبيات كه در 39 نشست خود در طول اين سه سال به جز نقد كتاب، سخنراني هاي موضوعي و تقدير از ناشران و نويسندگان برتر بومي و ملي را نيز در كارنامه دارد، گروه‌هاي نقد تاريخ، علوم سياسي و روابط بين الملل، كليات، فلسفه و گروه كودك و نوجوان نيز تشكيل شده است.

 وی افزود: هريك از این گروه‌ها با نشست‌هایی، همچنان پررونق و با نشاط در حال برگزاري جلسات نقد و نشست‌هاي علمي و فرهنگي هستند.

در ادامه، ميزگردي با حضور  ذبيحيان، عشرت ساطعي و فاطمه قاضي‌زاده از كارشناسان امور كتاب‌خواني در استان درباره شيوه‌ها و ترويج كتاب‌خواني در كودكان و نوجوانان تشكيل شدكه ابتدا ذبيحيان درباره ضرورت تشكيل گروه كودك و نوجوان در كنار ديگر گروه‌هاي حلقه عصر كتاب سخن گفت و از تشکیل انجمنی با نام انجمن دوستداران كودك خبر داد كه يكي اهداف آن، ترويج كتاب‌خواني در ميان نسل نوپاي جامعه است. 

ذبيحيان ياد آور شد: كتاب‌خواني يك لذت است. اگر به كتاب‌خواني به عنوان يك لذت نگاه كنيم خيلي بهتر و زودتر مي توان كودكان را به اين كار ترغيب و تشويق كرد كه برگزاري چنين جلسه‌هايي در اين گروه، گام  مهمي در اين راستا خواهد بود. 

همچنين ساطعي، هدفمند كردن مطالعه، ايجاد نياز، لذت بخشي، فضاسازي، ايجاد كنجكاوي و پرسش، آموزش‌هاي عيني، برگزاري نمايشگاه‌ها و اجراي زنده شعر و قصه را از مهم ترين راه‌هاي علاقه‌مند سازي و جلب كودكان و نوجوانان به كتاب برشمرد. 

فاطمه قاضي زاده نيز در تعريف ادبيات كودكان گفت: ادبیات کودك، مجموعه نوشته‌ها، سرودها و گفتارهايي است كه از طرف بزرگسالان جامعه براي استفاده كودكان فراهم مي‌شود. اين ادبيات حاصل تلاش هنرمندانه‌اي است كه در قالب كلام عرضه مي شود و با زبان و شيوه‌اي مناسب و درخور فهم، كودك و نوجوان را به سوي رشد هدايت مي‌كند. 

قاضي زاده در بيان اهداف ادبيات كودك و نوجوان ادامه داد: لذت بهره وري حاصل از دوران كودكي، يكي از اهداف اين گونه ادبيات است كه آن‌ها را در آينده براي رويارويي و مقابله با بن بست‌هاي زندگي آماده مي كند. 

در ادامه ليلا صباغي، مسوول امور كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان خرمدره كتاب «ادبيات كودكان و نوجوانان و ترويج خواندن» نوشته ثريا قزل اياغ را معرفي كرد و گفت: اين اثر كتابي جامع در سه بخش و 15فصل است كه منبع مناسبي براي دانشجويان روان‌شناسي محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها