چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
امكان برپايي نمايشگاه كتاب در مجلس برايمان وجود دارد

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در آيين افتتاحيه نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» كه عصر ديروز(17 آبان) برگزار شد، آمادگي اين معاونت براي معرفي كتاب‌هاي مناسب به مجلس را اعلام كرد و گفت: براي تحقق فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر «ترويج فرهنگ كتابخواني در كشور» اين امكان را داريم كه در سراهاي مختلف مجلس نمايشگاه كتاب برگزاري كنيم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه با حضور جمعي از مسوولان فرهنگي كشور و برخي از ناشران برپا شد، بهمن دری اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند جايگاه مناسبي براي ترويج فرهنگ كتابخواني در جامعه باشد؛ بنابراين، به رياست مجلس پيشنهاد مي‌كنم تا يك ربع از وقت نمايندگان در مجلس را به مطالعه كتاب اختصاص دهند.

وي ادامه داد: در نظرگرفتن مبلغي از سوي نمايندگان مجلس براي تجهيز كتابخانه‌ها از ديگر اقداماتي است كه مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند با هدف افزايش سرانه مطالعه در كشور به تحقق آن‌ها بپردازد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين كه در حوزه كتاب و كتابخواني نبايد به برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان» در تهران اكتفا كرد، گفت: نمايشگاه «ياد يار مهربان» در طول سال‌هاي متوالي توانسته است سابقه خوبي از خود به عنوان يك الگو به يادگار بگذارد. بنابراين، مي‌توان از اين نمايشگاه به عنوان الگويي در ساير نقاط كشور استفاده كرد.

دري ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام مي‌كند تا از تمام بضاعت خود حتي از بودجه تهران استفاده كند تا اقدامات برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان» با همكاري وزارت آموزش و پرورش و استانداري‌ها در شهرستان‌هاي مختلف كشور فراهم شود.

وي در پايان با بيان اين كه برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان» در شهرستان‌ها مهم‌تر و واجب‌تر از تهران است، عنوان كرد: سال گذشته تفاهمنامه‌اي ميان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر فراهم كردن امكانات لازم براي تجهير كتابخانه‌ها منعقد شد كه از «حميدرضا حاجي‌بابايي» وزير آموزش و پرورش درخواست مي‌كنم تا بر اساس اين تفاهمنامه و مفاد آن، برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان»، نواختن زنگ مطالعه و كتاب را در مدارس استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف اجرا كند.

سپس حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش از حركت در مسير ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني به نيكي ياد كرد و گفت: در شان نظام جمهوري اسلامي ايران نيست كه مشكلي در حوزه كتاب داشته باشيم. بنابراين، مي‌توان با برپايي چنين نمايشگاه‌هايي شاهد تحول عظيم در حوزه كتاب و كتابخواني باشيم. 

وي ادامه داد: در سال‌هاي 1388 و 1389 در استان تهران به ترتيب 2800 و 3300 كلاس ابتدايي به كتابخانه مجهز شدند. اين رقم در سال جاري با رشد صد در صد به 6600 كتابخانه كلاسي افزايش يافته است.

حاجي‌بابايي با بيان اين كه هر اندازه اعتباري كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس درنظر بگيرد، دو برابر آن را وزات آموزش و پرورش پرداخت خواهد كرد، بيان كرد: اميدوارم در راستاي تفاهمنامه‌اي كه سال گذشته ميان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هدف تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس منعقد شد، با همكاري دو جانبه اين وزارتخانه‌ها شاهد تجهيز تمام مدارس ابتدايي به كتابخانه كلاسي باشيم.

وي با بيان اين كه سرانه مطلوب مطالعه 33/10 درصد كتاب است، عنوان كرد: سرانه كتاب به ازاي هر دانش‌آموز تا سال 1387، 64/ 3 درصد جلد كتاب بود. همچنين اين سرانه سال 1390 به 51/7 جلد كتاب رسيد كه نشاندهنده نزديك شدن سرانه مطالعه در كشور به سرانه مطلوب مطالعه است. اميدوارم با همكاري سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش و پرورش اين سرانه در طول سال‌هاي آينده افزايش چشمگيري بيابد.

حاجي‌بابايي در پايان يادآور شد: چنانچه بخواهيم فرهنگ كتاب و كتابخواني در كشور نهادينه شود، بايد برنامه‌ريزي‌هايمان را از دوره ابتدايي شروع كنيم. 

مراسم افتتاحيه نمايشگاه ياد يار مهربان عصر ديروز(17 آبان) با حضور مسوولان فرهنگي كشور در محل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران برگزار شد. اين نمايشگاه تا يكشنبه( 22 آبان) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط