شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
ضرورت راه‌اندازي مرکز مطالعاتی ویژه «آمريكاي لاتين»

یاسر عسگری، پژوهشگر آمریکای لاتین؛ گسترش روزافزون مناسبات ايران با كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين و مركزي چه در بُعد سياسي و چه در ابعاد اقتصادي و توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چون روسيه، آمريكا، ژاپن، چین، ترکیه و ... به اين منطقه از ديگر سو، باعث شده است كه اهميت استراتژيك اين منطقه براي ايران، بيش از گذشته شود./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ـ یاسر عسگری، پژوهشگر آمریکای لاتین؛ گسترش روزافزون مناسبات ايران با كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين و مركزي، چه در بُعد سياسي و چه در ابعاد اقتصادي و توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چون روسيه، آمريكا، ژاپن، چین، ترکیه و ... به اين منطقه از ديگر سو، باعث شده كه اهميت استراتژيك اين منطقه براي ايران، بيش از گذشته شود.
 
ايالات متحده از آنجا كه همواره آمريكاي لاتين را حيات خلوت خود دانسته است، تلاش كرده تا در سال‌هاي اخير بار ديگر سياست خود را در منطقه فعال كند، اما اكنون اوضاع در این منطقه نه تنها به نفع سیاست‌های آمریکا نیست، بلکه به ضرر این کشور پیش می‌رود. مبارزه با آمريكا كه به شعار اصلي بسياري از رهبران نوظهور آمريكاي لاتين تبديل شده، نشانگر بیداری سیاسی در این منطقه استراتژیک است که پیش از آن حیات خلوت آمریکا بود!
 
ما فرصت‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي فراواني داريم و برای رصد دقیق و واقعی این فرصت‌ها نیازمند مرکزی مستقل برای تحقیقات دايمی و نه مقطعی و موقت در این زمينه در این منطقه‌ایم.
 
اگر برنامه‌ريزي خوب و منسجمي براي آمريكاي لاتين داشته باشيم، واقعا اين زمينه و بستر فراهم است كه بتوانيم كار بكنيم؛ اين منطقه مطالعات، تحقيقات و تاليفات مدام و مستمري را مي‌طلبد. 

فرصت برای تحقیق و همکاری در منطقه فراتر از ذهنیت و تصورات ماست. حتی باستان‌شناسي و ميراث تاريخي منطقه مي‌تواند محل تحقيق استادان و دانشجويان باستان‌شناسي ما باشد، چنانچه از اين منظر نيز وارد آمريكاي لاتين شويم ،درياي گسترده‌اي از اقدامات پژوهشي براي دنياست. در بخش ژنتيكي و آزمايشگاهي مي‌تواند دريچه‌هاي جديدي براي ما باز كند. از لحاظ كشاورزي و نوع زمين‌هاي كشت هم همين‌طور. در پژوهش‌هاي نفتي، اكتشاف و استخراج نفت و گاز نيز اين چنين است.

در بخش‌هاي آموزشي و فرهنگي مي‌توانيم كارهاي ماندگار و خوبي داشته باشيم، به عنوان مثال بخش سينما فضاي بي‌نهايتي را مي‌تواند براي ما ايجاد كند. علت آن هم ريشه‌هاي فرهنگي در منطقه است كه اجازه حركت در اين زمينه و فضا را مي‌دهد.
حركت‌هايي در اين زمينه شروع شده و با اينكه خيلي کند پیش می‌رود و اکثر فعالیت‌ها محدود به فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی است، آن هم از جنس دولتی، بنابراين نیازمند فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگي و علمي و همچنین حضور بخش‌های خصوصی و غیردولتی مختلف در منطقه ایم. 

اگرچه دير، كارهايي در زمینه تحقیقات فرهنگی و سیاسی در این منطقه شروع شده است، اما فراگير، گسترده و دائمی نيستند. پس از مدت‌ها دفتر مطالعات سياسي وزارت امورخارجه، قرار است همایشی برای آمريكاي لاتين برگزار کند. در قم كارهايي در حال انجام است. در دانشگاه تهران رشته مطالعات اسپانيا و آمريكاي لاتين دانشجو می‌گیرد، اما متأسفانه مركز مطالعاتي مستقل و متمركز براي آمريكاي لاتين كه فراگير و تخصصي باشد، نداريم و فقدان چنين مركزي احساس مي‌شود. دولت در ادامه گسترش فعاليت‌هايش بايد به اين مساله نيز توجه جدي‌تري داشته باشد و ما شاهد راه‌اندازي چنين مركز مطالعاتي تخصصي براي منطقه باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها