چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹
بسياري از نوجوانان نمي‌دانند، به چه شغلي علاقه‌مندند

كتاب «دايرة‌المعارف شغل‌ها» نوشته احسان كاتبي از جمله كتاب‌هايي بود كه در هفدهمين دوره جشنواره كتاب فصل برگزيده شد. نويسنده اين كتاب گفت: براي آگاهي نوجوانان از شغل‌هاي مختلف اين كتاب را نوشتم زيرا بسياري از نوجوانان و جوانان ما تا دوران تحصيل در مقاطع عالي هم نمي‌دانند مي‌خواهند چه شغلي داشته باشند.-

احسان كاتبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: يكي از معضلات در جامعه ما اين است كه بسياري از نوجوانان و جوانان حتي در مقاطع تحصيلي بالا مانند كارشناسي ارشد و دكتري هم نمي‌دانند مي‌خواهند چه كاره شوند؛ به همين دليل مي‌خواستم در اين زمينه كاري انجام دهم.

نويسنده كتاب «دايرة‌المعارف شغل‌ها» هدف از نگارش اين كتاب را ارايه شناختي نسبي در زمينه شغل‌هاي گوناگون به نوجوانان عنوان كرد و گفت: در اين كتاب شغل‌هاي گوناگون به طور مختصر معرفي شده‌اند و در هر يك از شغل‌ها شخصيت‌هاي مهم هر حوزه به بچه‌هاي معرفي شده است.

وي در ادامه افزود: در نگارش اين كتاب بيشتر در نظر داشتم مشاغلي را معرفي كنم كه در اين روزگار كارايي داشته باشند. البته برخي مشاغل مانند نجاري، قنادي، آشپزي و ... در زمان قديم نيز بوده‌اند اما با اين نگاه كه امروز چه نقشي در زندگي بشر دارند، معرفي شده‌اند.

كاتبي درباره‌ شغل‌هايي كه در عصر حاضر رونق گرفته‌اند و در گذشته مطرح نبودند گفت: بيش‌تر شغل‌هاي جديد در بخش‌هاي «فني و مهندسي» و «پزشكي» مطرحند و در بخش‌هاي ديگر تغييرات به اندازه ايجاد شغل جديد نبوده است.

وي ميزان اطلاعات قبلي‌اش از مشاغل مختلف اظهار داشت: تقريبا مي‌توان گفت 90 درصد شغل‌هايي را كه در اين كتاب معرفي كرده‌ام نمي‌شناختم و در اين تحقيقات با آنها آشنا شدم.

اين برگزيده جشنواره كتاب فصل با بيان اين‌كه از معرفي دو شغل در اين كتاب بسيار خوشحالم، عنوان كرد: «مددكار اجتماعي» و «محيط‌بان» دو عنوان شغلي‌اند كه در كشور ما زياد شناخته‌شده نيستند و مظلوم واقع شده‌اند. مددكار اجتماعي در كشورهاي ديگر نقش مهمي ايفا مي‌كند به طور مثال پليسي كه در جريان درگيري با بزهكاران دچار مشكل شده‌است با كمك مددكار اجتماعي روحيه خود را باز پروري مي‌كند. در واقع مددكاران اجتماعي در مشكلاتي خاص كه ممكن است فرد از جامعه طرد شود يا دچار آسيب اجتماعي شود، به او كمك مي‌كنند.

وي درباره شغل محيط‌باني نيز توضيح داد: محيط‌بانان افرادي هستند كه از مناطق حفاظت شده ـ مناطقي كه شكار و قطع درخت در آنها ممنوع است ـ و منابع طبيعي محافظت مي‌كنند و شغلي پرخطر و ناشناخته دارند.

كاتبي با بيان اين‌ كه نگارش اين كتاب هشت ماه به طول انجاميد گفت: مراحل تصويرگري و چاپ كتاب نيز حدود يك سال و نيم زمان برد اما در مجموع اثري قابل توجه از كار درآمد. لاله ضيائي، تصويرگر اين اثر نيز در غني‌تر شدن اثر و مورد توجه قرار گرفتن آن نقش مهمي برعه.

وي افزود: اين كتاب نخستين اثر چاپ شده‌ من است و زماني كه آن را مي‌نوشتم بر اساس علاقه خود پيش رفتم و فكر نمي‌كردم در جشنواره‌اي مانند كتاب فصل مورد توجه قرار گيرد اما پس از انتشار آن نظر ناشر(محراب قلم) اين بود كه ممكن است برگزيده يكي از جشنواره‌هاي فرهنگي شود.

اين نويسنده برگزيده كتاب فصل، گفت: اكنون سه كتاب ديگر با عنوان «دايرة‌المعارف ورزش»، «دايرة‌المعارف تاريخ علم در ايران» و «فرهنگ اصطلاحات علمي» را نيز از سوي انتشارات محراب قلم در دست انتشار دارم كه دايرة‌المعارف ورزش در مرحله‌ي صفحه‌آرايي است، دايرةالمعارف تاريخ علم در ايران هنوز در مرحله‌ تاليف است و فرهنگ اصطلاحات نيز به تصويرگر سپرده شده است.

او تاثير برگزيده شدن در جايزه كتاب فصل را در كيفيت ساير آثارش مثبت دانست و گفت: اين جايزه توقع مرا از كارهايم بالا مي‌برد و به من انگيزه مي‌دهد تا در آينده نيز اثري غني و مورد توجه توليد كنم.

احسان كاتبي  در سال 58 ، در خانواده‌اي اهل كتاب‌خواني بزرگ شده است. او درباره ميزان علاقه‌مندي‌اش به كتاب و كتابخواني توضيح داد:از كودكي  با كتاب مانوس شدم و از همان دوران دوست داشتم روزي يك نويسنده شوم. در دوره دبيرستان نيز رشته علوم انساني را انتخاب و دوران دانشگاه نيز در رشته زبان و ادب فارسي تحصيل كردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها