شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
تعداد كتاب‌هاي ناشران مسلمان نسبت به ناشران غربي كمتر است

روزنامه‌نگار و نویسنده مسلمان بوسنیایی گفت: بر اساس نظرسنجی‌های عمومی، مراکز انتشاراتی جهان اسلام هنوز از همتایان خود در سایر کشورهای جهان عقب هستند و در مقایسه با ناشران غربی کتاب‌هایی با عناوین جدید کمتر تولید می‌کنند و فروش پایین‌تری دارند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمد یوسیچ در گفت‌وگو با ستاد خبری اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام گفت: علاوه بر این، واضح است که آزادی کمتری در بسیاری از کشورها برای چاپ کتاب و بیان افکار و عقاید وجود دارد که باعث می‌شود مراکز چاپ و نشر با محدودیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

وی ادامه داد: در عین حال ناشران مسلمان دارای ظرفيت‌هاي بالایی هستند، مثلا تعداد جوانان و  افراد تحصیل‌کرده تقریبا در همه کشورهای اسلامی در حال افزایش است که مخاطبان اصلی این انتشاراتی‌ها محسوب می‌شوند، همچنین یک میراث غنی فرهنگی و تاریخی در این کشورها وجود دارد که می‌تواند پایه‌ای برای پیشرفت‌های مسلمانان در همه زمینه‌های دانش و رشد انسانی باشد.

این نویسنده بوسنیایی با بیان اینکه در بوسنی و هرزگوین ما ناشران مسلمانی داریم که به نشر ادبیات اسلامی مشغول بوده و عملکرد موفقی دارند، اظهار كرد: آنها پس از جنگ، مسیری طولانی را در زمینه ترجمه آثار مهم الهیات اسلامی و ایجاد مخاطبان چنین ادبیاتی که اکنون بسیار زیاد شده‌اند، پیموده‌اند و موفق عمل کرده‌اند.

وی درباره مشکلات ناشران مسلمان بوسنی گفت: شرایط بسیار دشوار اقتصادی و مالیات‌های تحمیل شده دولت روی کتاب‌ها که حدود 17 درصد است، چالش‌هایی را برای ناشران این کشور ایجاد کرده است.

يوسيچ برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در ایران را فرصت بسیار مناسبی برای ملاقات ناشران مسلمان با یکدیگر و تبادل تجارب و ایده‌های جدید عنوان کرد و افزود: با برگزاری چنین همایش‌هایی می‌توان به ایجاد هم‌افزایی میان ناشران مسلمان برای رونق بیشتر صنعت نشر در این کشورها امیدوار بود.

دومین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام روزهای 21 و 22 آبان‌ سال 1390 با حضور ناشران مسلمان بیش از 40 کشور دنیا در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها