چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
برنامه‌های یاد روز حافظ شیرازی تشریح شد

دبیر ستاد بزرگداشت حافظ گفت: چهار جلد کتاب با عنوان‌های «سفرنامه میرزا محمود شیرازی به بمبئی»، «دفتر چهاردهم حافظ پژوهشی»، «آیینه‌ی مهر آیین» و «فلصلنامه فارس شناخت» در مراسم افتتاحیه بزرگداشت حافظ رونمایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد فارس‌شناسی، علی‌اکبر صفی‌پور، دبیر ستاد بزرگداشت حافظ گفت: یاد روز حافظ پانزدهمین سالگرد خود را تجربه می‌کند. سعی کرده‌ایم برنامه‌های یاد روز حافظ را به نحوه‌ای ارايه کنیم تا همه از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: این بزرگداشت در سه بخش عمومی، علمی و تشریفاتی برگزار می‌شود و امسال بخش علمی آن دو محور «حافظ و قرآن» و «نقش حافظ بر شبه قاره هند» را بررسی می‌کند.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی درباره این دو محور توضیح داد: موضوع «حافظ و قرآن کریم» به دلیل اهمیت موضوع از نگاه عرفانی و اعتقادی ما ایرانیان بررسی می‌شود و از همین رو عصر انس با قرآن با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در جوار آرامگاه این شاعر، چهارشنبه (20 مهر) از ساعت 16 و 30 دقیقه برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: اشعار حافظ در برخی نقاط هند توسط دوره‌گردان خوانده می‌شود و این در حالی است که شاید معنی آن را هم ندانند. با مذاکرات انجام گرفته با سفارت هندوستان در تهران و با همکاری این سفارتخانه، از استادان هندی برای نشست عملی روز حافظ که چهارشنبه (20 مهر) در شیراز برگزار می‌شود، دعوت کرده‌ایم تا تاثیرات حافظ بر شبه قاره هند را بررسی کنند.

معاون پژوهشی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به این‌که امسال یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد رابیندرانات تاگور، فیلسوف هندی، است افزود: با توجه به علاقه شدید تاگور به حافظ، امسال بهترین فرصت برای شناخت این شاعر است. تاگور نخستین آسیایی است که به دریافت جایزه نوبل نایل آمده است.

وی افزود: در آیین افتتاحیه مراسم بزرگداشت حافظ، چهار جلد کتاب با عنوان‌های «سفرنامه میرزا محمود شیرازی به بمبئی»، «دفتر چهاردهم حافظ پژوهشی»، «آیینه‌ی مهر آیین» و «فلصلنامه فارس شناخت» رونمایی می‌شوند.

دبیر ستاد یادروز حافظ درباره دیگر برنامه‌های این مراسم گفت: مراسم «نقشی از حافظ» همچون سال گذشته جمعه(15 مهر) با حضور هنرمندان طراح، نقاش و خوشنویس از ساعت 9 صبح در جوار آرامگاه حافظ برپاست.

وی به برخی از برنامه‌های جانبی این مراسم اشاره کرد و توضیح داد: اجرای موسیقی سنتی، تواشیح و نمایش از جمله برنامه‌های جنبی مراسم افتتاحیه یادروز حافظ خواهد بود. همچنین گلباران قبر حافظ، شعر خوانی 43 نفر از کودکان به زبان‌های فارسی، هندی و انگلیسی و رونمایی کتاب از دیگر برنامه‌های این روز است.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی از برگزاری شب شعر حافظ با حضور شاعران ایران و جهان در چهارشنبه(20 مهر) خبر داد و گفت: سه نمایش با عنوان‌های «زین قند پارسی که بنگاله می‌رود» به کارگردانی علی‌نقی رزاقی، «یار دلنواز» به کارگردانی سید‌محمد پارسویی و «رندی حافظ» به کارگردانی محمد بخشی‌زاده در سالن‌های نمایش شهر شیراز به همین مناسبت به روی صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، کتاب «شرح ادیبانه بر غزلیات حافظ» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌مهدی آیت‌اللهی جهرمی در شهرستان جهرم رونمایی می‌شود. همچنین نمایشگاه نقشی از حافظ، مینیاتور‌های استاد تجویدی و نمایشگاه اسناد حافظ در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی بزرگداشت یاد روز حافظ از سوی بنیاد فارس‌شناسی و با همکاری استانداری فارس، سفارت هند در ایران، شورای گسترش زبان فارسی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مرکز مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی وابسته به دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهرداری شیراز، حوزه هنری فارس، فرمانداری شیراز، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، قطب علمی «پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس» دانشگاه شیراز، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس و مرکز حافظ شناسی برگزار می‌شود.

 پانزدهمین یاد روز حافظ  سه‌شنبه (19 مهر) در شیراز آغازمي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط