چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
تاسیس جایزه‌ای ادبی به نام «خیری شلبی»

«سعد عبدالرحمن»، رئیس هیأت عام کاخ‌های فرهنگی مصر اعلام کرد، جایزه‌ای ادبی به نام «خیری شلبی» شاعر و نویسنده مشهور مصری تاسیس می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، وی که دوشنبه‌ شب در مراسم یادبود شبلی در شهر «قلین» در استان «کفر الشیخ» زادگاه این نویسنده مشهور عرب شرکت کرده بود، همچنین گفت: «برای گرامی‌داشت نام این شاعر بزرگ مصری کتابخانه "قلین" به نام کتابخانه خیری شلبی تغییر نام خواهد داد.» 

وی این اقدام را کمترین حرکت براي قدرداني از این نویسنده مشهور که ملقب به «شیخ حکایت‌سرایان» است، دانست که هیأت عام کاخ‌های فرهنگی مصر می‌تواند انجام دهد. 

در ادامه این نشست فیلمی از شلبی به كارگرداني «احمد العایدی» مصری پخش شد که در آن به گفت‌وگو با شلبی مي‌پردازد. او در اين مصاحبه نویسندگان جوان را نصیحت می‌کند که به خیابان‌ها و کوچه و بازار بیایند و از نزدیک با مردم ارتباط بر قرار کنند تا فعالیت‌هایشان بوی واقعیت به خود بگیرد. او همچنین در این مصاحبه تاکید دارد، حاکمان مستبد عرب می‌خواهند زندگی حیوانی را بر انسان‌ها مسلط کنند و نویسندگان وظیفه دارند با آگاه كردن مردم کوچه و بازار تلاش‌های آنها را ناکام بگذارند. 

خیری شلبی در 31 ژانویه 1938 به دنيا آمد و در 9 سپتامبر سال جاری میلادی درگذشت. او را یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر مصر می‌دانند. وی جایزه‌های متعددی را در طول حیات ادبی‌اش از آن خود کرده بود که از مهمترین آنها می‌توان به جایزه «نجیب محفوظ» دانشگاه امریکایی قاهره در سال 2003، بهترین نویسنده نمایشگاه کتاب قاهره در سال 2002 و «جایزه تقديري ادبیات» در سال 2005 اشاره کرد. او همچنین از سوی موسسه «سفيران» نامزد دریافت جایزه نوبل شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها