دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
تحليلي از «ژيل دلوز» به همراه چهار نمايشنامه «بكت» منتشر شد

چهار نمایشنامه از ساموئل بکت و تحليلی از آن‌ها به نام «فرسودگي» به قلم «ژيل دلوز»، در یک کتاب با نام «چهار و چند نمايشنامه تلويزيوني ديگر» با ترجمه پويان غفاري روانه كتابفروشي‌ها شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، غفاري درباره اين كتاب توضيح داد: اين مجموعه حاوي چهار نمايشنامه «چهار»، «سه نوازي شبح»، «... مگر ابرهاي» و «شب و روياها» است كه در قالب مجموعه‌اي در كشور فرانسه به چاپ رسيده.

وي ادامه داد: نكته مهمي كه توجه مرا براي ترجمه اين كتاب جلب كرد ضميمه 60 صفحه‌اي فلسفي «ژيل دلوز» فيلسوف فرانسوي درباره اين چهار نمايشنامه بود كه تحليلي درباره آثار بكت و تئاتر پوچ‌نما است.

غفاري تصريح كرد: هدفم از ترجمه اين كتاب بیشتر ارايه اين تحليل براي مطالعه علاقه‌مندان است تا ترجمه و ارايه اين چهار نمايشنامه. چون تمامي آثار بكت قبلا در ایران ترجمه و منتشر شده است.

وي توضيح داد: «ژيل دلوز» در اين تحليل، مساله‌اي را درباره تئاتر ابزورد در آثار بكت مطرح و مفهومي به اسم «فرسودگي» را معرفي می‌کند. وی در مقابل مفهوم «فرسودگی» مفهومی دیگر را در آثار بکت نشان می‌دهد و نام آن را «خستگی» گذاشته است.

غفاري ادامه داد: «دلوز» در اين نوشتار میان «فرسودگي» و «خستگي» و «انسان فرسوده» و «انسان خسته» تفاوت قایل است و برای این تعاریف خود نمونه‌هایی ساده ذکر می‌کند. در آثار بكت انسان خسته، انساني است كه به دليل خستگي كار روزانه خوابيده، ولي انسان فرسوده، انساني است كه يک پله بالاتر از خستگي رفته و حوصله هيچ كاري را ندارد و پشت ميز كارش نشسته است و سرش را گذاشته روي دو دست خو!

غفاري گفت: مطالبی كه عنوان شده خلاصه ساده تحليل «دلوز» درباره آثار بكت يا تئاتر پوچ‌نما و ابزورد است.

وي اضافه كرد: در مضمون چهار نمايشنامه «چهار»، «سه نوازي شبح»، «... مگر ابرهاي» و «شب و روياها» مي‌توان مفهوم فرسودگي جهان را ديد. اين چهار نمايشنامه تلويزيوني «بكت» طي دو سال توسط خودش كارگرداني شده است.

كتاب «چهار و چند نمايشنامه تلويزيوني ديگر» نوشته سامويل بكت با همراه تحليل «فرسودگي» به قلم «ژيل دلوز» با ترجمه پويان غفاري در شمارگان هزار و 100 نسخه و با قيمت دوهزار و 500 تومان از سوي انتشارات افراز به فروش مي‌رسد. 

«ساموئل بکت»، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرلندی و برنده جایزه نوبل ادبیات،در سال 1906 میلادی متولد شد.

این نمایشنامه‌نویس، ده‌ها سال در پاریس به صورت مهاجر زیست و بسیاری از آثار خود را به زبان فرانسه نوشت. از او به همراه اوژن یونسکو به عنوان یکی از پایه‌گذاران و نظریه‌پردازان تئاتر ابزورد نام‌می‌برند.

کمیته نوبل ادبیات دلیل اعطای این جایزه به بکت را در سال 1969 «اوج هنری آثار با تکیه برموضوع تنهایی انسان مدرن» اعلام کرده است. همچنین از بکت به عنوان نخستین نمایشنامه‌نویس مدرن زبان انگلیسی نیز نامبرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها