دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
«گزارش محرمانه» از ديكتاتوری‌های استالين منتشر می‌شود

«گزارش محرمانه» اثر تام راب اسمیت، با ترجمه نادر قبله‌ای، به زودی منتشر می‌شود. نویسنده در این اثر، بخشی از تاریخ اتحاد جماهیر شوروی را روایت می‌كند كه در آن، اثرات منفی حكومت استالین بر زندگی مردم سایه افكنده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، «گزارش محرمانه» دومین رمان این نویسنده انگلیسی است كه به نوعی دنباله اولین رمان وی، با نام «كودك 44» هم محسوب می‌شود و شخصیت اصلی هر دو كتاب، یک فرد است.
 
این رمان را می‌توان نشان‌دهنده تصویری مناسب از درگیری‌های داخلی، در كشور زیر سلطه استالین دانست.

در رمان «كودك 44»، با فردی روبه‌رو می‌شویم كه به دنبال پرونده قتل كودكان است و «گزارش محرمانه»، در همان راستا، واكنش‌های همین فرد را در قبال دزدیده شدن دخترخوانده‌اش نشان می‌دهد.

اسمیت در این اثر می‌كوشد ماجراهای پیش آمده در کشور شوروی را در دوره بعد از استالین روایت كند و همزمان نقدی بر سیاست‌های دولت استالینی داشته باشد. حوادث این رمان جنایی تاریخی در سال 1956 میلادی اتفاق می‌افتد و نویسنده، اطلاعات شايان توجهی از وضعیت آن دوران به مخاطب می‌دهد.

گرچه «گزارش محرمانه» را می‌توان اثری جنایی پلیسی هم دانست، اما تمركز اصلی در این‌جا بر جنبه داستانی آن است. البته به دلیل حضور استالین و روايت دوره‌ خاصی از تاریخ در این رمان، می‌توان بیش از همه، «گزارش محرمانه» را داستانی سیاسی نامید.

نادر قبله‌ای پیش از این رمان «كودك 44» را نیز از این نویسنده ترجمه كرده است.

رمان «گزارش محرمانه» نوشته راب اسمیت، با ترجمه نادر قبله‌ای، به زودی از سوی انتشارات «مروارید» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها