چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
فعاليت 11500 كانون در برگزاري جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع)

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست رسانه‌اي معرفي برنامه‌هاي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) و جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال، از فعاليت 11 هزار و 500 كانون براي برگزاري هرچه با شكوه‌تر جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست رسانه‌اي كه صبح امروز (چهارشنبه، 6 مهر) برگزار شد، دكتر سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدجواد جعفري، دبير نهمين جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و عيسي زارع‌پور، رييس پنجمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، حضور داشتند.

حسيني در ابتداي سخنانش با اشاره به رونق يافتن فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در ماه‌هاي اخير گفت: هفته‌اي نيست كه با برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي همراه نباشد. براي مثال، در هفته دفاع مقدس، شاهد برپايي جشنواره‌هاي فرهنگي متعددي بوديم.

وي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) را فراگيرترين و مردمي‌ترين جشنواره در دو سطح ملي و بين‌المللي برشمرد و گفت: برنامه‌هاي اين جشنواره در 31 استان كشور و همچنين 31 كشور جهان برگزار مي‌شوند. در برخي از كشورها نظير پاكستان، چند شهر براي اجراي اين برنامه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

حسيني افزود: اين جشنواره ساعت هشت صبح فردا (اول ذيقعده)  در حرم حضرت معصومه(س) آغاز مي‌شود و يازدهم اين ماه، هم‌زمان با پايان دهه كرامت و در شب ولادت امام رضا(ع) در حرم ثامن‌الحجج(ع) پايان مي‌يابد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان كه «امسال نهمين دوره از اين جشنواره است كه پرشكوه‌تر از دوره‌هاي قبلي آن خواهد بود» گفت: جشنواره امام رضا(ع) در شهر قم با عنوان «جشنواره ملي فرهنگي هنري كريمه اهل بيت(س)» برگزار مي‌شود. آثار ارسالي به اين جشنواره، مرتبط با حضرت معصومه(س) امامزاده‌ها و علماي قم‌اند و قالب‌هاي نقاشي، خوش‌نويسي، پوستر، شعر و داستان را دربر مي‌گيرند. نمايشگاهي با مساحت پنج‌‌هزار متر مربع واقع در صحن حرم حضرت معصومه(ع) براي ارايه اين آثار در نظر گرفته شده كه مساحت آن دو برابر سال گذشته است.

وي با اشاره به برگزاري جشن‌هايي در شهرهايي كه مسير ورود امام رضا(ع) به ايران و شهر مشهد بوده‌اند، گفت: اين مسير دو هزار كيلومتري شهرهاي شلمچه، بهبهان، اقليد، ابركوه، تفت، نيشابور و مشهد را شامل مي‌شود.

حسيني ادامه داد: در سه امامزاده منسوب به امام رضا(ع) در سه شهر كشور از جمله امزاده صالح(ع) در تهران، جشن‌هايي برپا خواهند شد.

وي از انتشار كتاب‌هاي مرتبط با جشنواره در قالب‌هاي گوناگون خبر داد و گفت: پروژه‌هاي علمي و پژوهشي نيز در دست انجام‌اند. دستگاه‌هاي متعددي در جشنواره شركت دارند كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از جمله آنهايند. اين سازمان، برگزاري جشنواره در ساير كشورها و همچنين دعوت از چهل و پنج مهمان خارجي به ايران را براي شركت در جشنواره عهده‌دار است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد را از ديگر سازمان‌هاي برگزار كننده اين جشنواره برشمرد و گفت: حدود يازده‌ هزار كانون در حال فعاليت‌اند كه در زمان برگزاري اين جشنواره، پانصد كانون ديگر به آنها اضافه مي‌شوند. اين كانون‌ها برگزاري جشن‌هاي مردمي را بر عهده دارند. بيش از پانصد مبلغ براي برگزاري اين جشن‌ها به شهرستان‌ها اعزام مي‌شوند. طبق برنامه‌ريزي‌ها، قرار است دويست ‌هزار برنامه ويژه مردم برگزار شود.

وي با اشاره به برگزاري اختتاميه جشنواره امام رضا(ع) در مشهد با حضور رييس‌جمهور، گفت: طبق آمار، 103 هزار و 270 اثر از جمله آثار خوش‌نويسي و كتاب و آثار سينمايي و مستند، براي شركت در جشنواره توليد شدند. اميدواريم كيفيت اين آثار هر سال بهتر از گذشته باشد.

حسيني درباره جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال گفت: اين جشنواره در بيست و يك استان برگزار مي‌شود و تصميم داريم آن را به تمامي استان‌ها تعميم دهيم. اين نمايشگاه در نوزده بخش، در مساحتي نزديك به 90 هزار متر مربع برگزار مي‌شود. حدود سي‌ هزار اثر در بيش از 900 غرفه اين جشنواره عرضه مي‌شوند. حضور نمايندگان 30 كشور، از ديگر ويژگي‌هاي اين نمايشگاه است.

وي با اشاره به عرضه محصولات خانه‌هاي فرهنگ در اين جشنواره گفت: بيش از 150 خانه فرهنگ مشغول فعاليت‌اند. با سرمايه‌گذاري‌هايي كه در اين بخش انجام شده، 500 خانه فرهنگ ديگر راه‌اندازي مي‌شوند.

حسيني همچنين به بخش بيداري اسلامي اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: در اين بخش پنجاه پايگاه اينترنتي برتر اين حوزه معرفي مي‌شوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي كيفيت آثار جشنواره امام رضا(ع) و چرايي تكيه بر آمارهاي كمي، گفت: اكنون آمارهاي كمي در دسترس‌اند و مي‌توان به آنها استناد كرد. افزايش 48 درصدي كميت آثار ارسالي به اين جشنواره، مي‌تواند نشانه‌اي براي بهبود كيفيت آن نيز باشد.

وي افزود: در اين جشنواره به بخش پژوهش نيز توجه ويژه‌اي شده است. بر اين اساس، 9 عنوان كتاب منتشر شده‌اند كه «دانشنامه امام رضا(ع)»، «هجرت امام رضا(ع) و هجرت‌هاي تابعه» و «احتجاجات امام رضا(ع)» از جمله آنهايند.

سپس جعفري، دبير جشنواره امام رضا(ع) طي سخناني گفت: 103 هزار نفر در اين جشنواره توليد اثر كرده‌اند. در هشت دوره گذشته تلاش‌هايي براي بهبود كيفيت آثار اين جشنواره انجام شده است و بر اين اساس، 63 ناظر در حوزه‌هاي تخصصي مختلف از سوي وزارتخانه انتخاب شده‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مربوط به تفاوت جوايز اهدايي به برگزيدگان بخش‌هاي مختلف، گفت: مقدار اين جوايز از سوي هيات‌هاي علمي هر بخش تعيين مي‌شود. بنابراين، تفاوت در مقدار آنها، قابل توجيه است.

سپس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره چگونگي تامين بودجه اين جشنواره و همچنين مقدار آن گفت: دستگاه‌هاي مختلفي در برگزاري جشنواره سهيم‌اند كه هر يك از آنها هزينه‌هايي را براي آن در نظر مي‌گيرند. استانداري‌ها و آستان قدس رضوي نيز از جمله تامين‌كنندگان هزينه‌هاي جشنواره‌اند. همچنين 2 ميليارد و 500 ميليون تومان براي اين جشنواره اختصاص يافته كه البته اميدوارم تمامي آن پرداخت شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي دچار نشدن به تكرار در برنامه‌هاي جشنواره امام رضا(ع) گفت: دچار نشدن به تكرار، يكي از دغدغه‌هاي ماست. مكتب اهل بيت(ع) به اندازه‌اي غني است كه همواره ظرفيت‌هايي براي انجام كارهاي جديد و خلاقانه مرتبط با آنها وجود دارد.

جعفري نيز در همين باره گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي جلوگيري از اين تكرار، هشت نماينده دايمي را براي جشنواره معرفي كرده است تا درباره آسيب‌شناسي اين موضوع، به تبادل نظر بپردازند.
 
همچنين عيسي زارع‌پور، رييس پنجمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، از راه‌اندازي كتابخانه ديجيتال كشور در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال خبر داد و گفت: اين كار با همكاري اداره امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ناشران انجام مي‌شود. در اين برنامه، امكان مطالعه تمامي كتاب‌هاي منتشره با حفظ حقوق ناشران و مولفان با بهايي كمتر از نسخه‌هاي كاغذي، در تلفن همراه محقق مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پايان اين نشست درباره برخي برنامه‌هاي مرتبط با كتاب در اين وزارتخانه گفت: به زودي برنامه‌هاي هفته كتاب اعلام خواهند شد. تلاش خواهيم كرد تمامي دستگاه‌هاي دولتي را در كمك به امر كتابخواني فعال كنيم. رايزني‌هايي با وزارت بهداشت صورت گرفته است تا در صورت توافق، كتاب‌هايي متناسب با مراجعه‌كنندگان بيمارستان‌ها و مطب پزشكان، در اختيار آنان قرار داده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها