دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
ويژگي‌هاي كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي»

مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» ويژه مقطع راهنمايي، امسال بر اساس رويكرد جديد نظام آموزش و پرورش و در راستاي تحقق اهداف مولفان كتاب‌هاي جديد‌التاليف فارسي مقطع راهنمايي تجديد چاپ شده‌اند.-

عليرضا چنگيزي، يكي از مولفان مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: حدود 10 سال است كه كتاب‌هاي دوره ابتدايي بر اساس رويكرد جديد نظام آموزش و پرورش با تغييرات جزئي و كلي مواجه شده‌اند. در ادامه اين تغييرات، كتاب‌هاي مقطع راهنمايي نيز دستخوش تغيير قرار گرفته‌اند. بنابراين، تصميم گرفتيم مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» را كه در سال‌هاي گذشته منتشر شده‌اند بر اساس محتواي جديد برنامه درسي نظام آموزش و پرورش ارايه دهيم.

وي ادامه داد: اين كتاب‌ها به گونه‌اي تدوين شده‌اند كه محتواي آنها با اهداف كتاب‌هاي رسمي نظام آموزش و پرورش و مولفان كتاب‌هاي جديد‌التاليف فارسي دوره راهنمايي مطابقت دارند و زمينه‌هاي تحقق اهداف اين مولفان را فراهم مي‌كنند.

مدرس دوره‌هاي ضمن خدمت فرهنگيان استان تهران افزود: در كتاب‌هاي جديد‌التاليف فارسي دوره راهنمايي به درس زبان فارسي به عنوان يك مجموعه نگريسته شده است؛ به اين معنا كه تمام موضوعات موجود در زبان فارسي كه شامل دستور زبان فارسي، نگارش و آرايه‌هاي ادبي‌اند، در قالب يك درس ارايه شده‌اند، در حالي كه در كتاب‌هاي فارسي دوره راهنمايي سال‌هاي گذشته، اين موارد به صورت جداگانه مطرح و توضيح داده شده بودند.

چنگيزي يادآور شد: مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» بر اساس فصل‌بندي‌هاي كتاب جديد‌التاليف فارسي دوره راهنمايي ارايه شده‌اند. هر فصل حدود سه درس را دربردارد و هر درس شامل قسمت‌هاي مختلفي مانند متن درس، دانش‌‌هاي زباني و ادبي، خودارزيابي و نوشتن است.

مولف كتاب «تدبير تدريس» تصريح كرد: در قسمت‌هاي متن درس و دانش‌هاي زباني و ادبي به ترتيب بخش‌هايي از متن درس و مهارت‌هايي كه دانش‌آموزان بايد در آنها تسلط لازم را كسب كند، ارايه شده‌اند.

وي عنوان كرد: تمرين‌هاي شفاهي كه مربوط به زبان گفتاري دانش‌آموزان مي‌شوند، در بخش خودارزيابي ارايه شده‌اند. همچنين در اين قسمت از كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» به آموزش زبان نوشتاري و درك اصول و مفاهيم دانش‌هاي زباني و ادبي پرداخته شده است.

مولف مجموعه كتاب ‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» افزود: از ويژگي‌هاي بارز اين مجموعه مي‌توان به استفاده از تكنيك‌هاي متنوع طراحي سوال در آن اشاره كرد، به اين معنا كه سوال‌هايي كه در اين مجموعه با هدف ارايه تمرين به دانش‌آموز مطرح شده‌اند، با روش‌هاي متنوع صحيح ـ غلط، وصل و كامل كردن، چهارگزينه‌اي، كوتاه پاسخ و بلند پاسخ بهره گرفته شده است.

چنگيزي اظهار كرد: همچنين در اين كتاب‌ها، نمونه آزمون‌هاي ميان‌ترم و پايان‌ترم هر پايه از مقطع راهنمايي ارايه شده‌اند. اين آزمون‌ها بدون پاسخ‌اند، اما هر سوال، داراي يك راهنماي پاسخ است كه دانش‌آموز را به تفكر وامي‌دارد و به او در يافتن پاسخ صحيح سوال به صورت غيرمستقيم كمك مي‌كند.

وي در پايان گفت: پرسش‌هاي موجود در كتاب «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» ويژه پايه سوم مقطع راهنمايي با عنوان «آزمون ويژه» ارايه شده‌اند. اين سوال‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه دانش‌آموزان را براي ورود به مقطع بالاتر آماده مي‌كنند. همچنين سوال‌ها با رويكرد فراكتاب تنظيم شده‌اند؛ سوال‌هايي‌ كه در كتاب فارسي پايه سوم راهنمايي وجود ندارد، اما زمينه‌هاي علمي آنها در كتاب موجودند و دانش‌آموزان بايد با محتواي كلي كتاب فارسي پايه سوم راهنمايي آشنا باشند تا بتواند با استناد به آنها، سوال‌ها را پاسخ دهد.

مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» اثر مشترك عليرضا چنگيزي و فتح‌الله فروغي هر يك با شمارگان 5000  نسخه و بهاي 35 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات شورا راهي بازار نشر شده‌اند. كتاب «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» ويژه پايه نخست دوره راهنمايي با 104 صفحه به چاپ هجدهم رسيده است. كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» ويژه پايه دوم راهنمايي و  پايه سوم راهنمايي به ترتيب با 103 صفحه و 119 صفحه به چاپ سيزدهم و هشتم رسيده‌اند.

مجموعه كتاب‌هاي «كار و خودآزمون هدف‌‌دار فارسي» در دوره‌هاي مختلف جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد، به عنوان كتاب‌هاي كمك آموزشي مناسب انتخاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط