دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
نقدي منصفانه و علمي بر آراي سروش

مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي قم، نتايج بخشي از پژوهش‌هاي خود درباره نقد شبهات عبدالكريم سروش در زمينه وحي و قرآن را در كتابي با عنوان «قرآن، گفتار الهي» تدوين و آماده نشر كرده است.-

حجت‌الاسلام دكتر علي نصيري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان كرد: عبدالكريم سروش حدود سه سال قبل در مصاحبه‌اي راديويي، قرآن كريم را گفتار پيامبر(ص) ياد كرد، نه گفتاري الهي! در اين زمينه علاوه بر آيت‌الله سبحاني، ساير علما نيز با بررسي انديشه‌هاي وي، در انحراف تفكراتش اتفاق نظر حاصل كردند. 

مدير موسسه معارف وحي و خرد با اشاره به اين كه متاسفانه درباره آرا و عقايد سروش با وجود مكتوبات گوناگون، كار منسجم و متقني انجام نشده است، گفت: از سه سال قبل گردآوري آراي سروش و نقد جرء به جزء انديشه‌هاي وي را آغاز كردم كه حجم فراواني يافت و همچنان ادامه دارد. از اين رو، تصميم گرفتم گزيده‌اي از آن را در اين كتاب به چاپ رسانم.

وي «متافيزيك قرب و فراق» را عنوان اثر اصلي خواند كه همچنان در حال نگارش آن است و يادآور شد: مخاطبان در مطالعه خلاصه اين نوشتار كه هفته آينده در كتابي با عنوان «قرآن، گفتار الهي» منتشر مي‌شود، با توضيحي بي‌طرفانه كه درباره آراي سروش عنوان كرده‌ام، آشنا مي‌شوند. 

اين عضو هيات رييسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم افزود: كوشيدم در ارايه اين مطالب نهايت اخلاق، انصاف و ادب را رعايت كنم، چرا كه تنها به نقد تفكر افراد اعتقاد دارم، نه به نقد اشخاص. اين روش كه افراد را در جرياني وارد و آنها را متهم كنيم نمي‌پسندم و معتقدم بايد تفكر افراد نقد شود نه شخصيت آنها، زيرا نقد تفكر، مسيري علمي است؛ البته با اين شيوه به طور طبيعي صاحب تفكر نيز نقد خواهد شد. 

دكتر نصيري از انتقادات خود در اين كتاب به عنوان نقد درون‌ديني ياد كرد و عنوان داشت: كوشيدم تمامي مطالب كتاب، علمي و بر اساس برهان باشند و همان‌گونه كه سروش برخي از آيات قرآني را به فرهنگ حجاز نسبت داده، بخشي را متناقض با دستاوردهاي علمي جديد دانسته يا به عنوان مثال، سوره «المسد» را بيانگر حالت خشم پيامبر(ص) دانسته است، به صورت علمي و فني و با استناد به آيات قرآني اين شبهات را پاسخ گويم و به رد آنها بپردازم.

نويسنده كتاب «آشنایی با تاریخ و منابع حدیث» با اشاره به اعتقادات سروش درباره وحي، اظهار كرد: وحي امري پيچيده است كه با استفاده از ابزارهاي محدود انسان، تمام ظرايف و نكات آن قابل بررسي نيست.

مولف و محقق حوزه قرآن و حديث يادآور شد: متن اين كتاب بارها در كارگاه‌هاي آموزشي و دانشگاهي گوناگون بررسي شده و از سوي استادان و صاحب‌نظران متعدد نقد و بررسي شده است. من هم با تاليف اين اثر، كوشيدم تا حد امكان كاري علمي و منسجم در نقد آراي سروش انجام دهم.

قرار است انتشارات وحي و خرد نخستين چاپ كتاب «قرآن، گفتار الهي» اثر حجت‌الاسلام دكتر علي نصيري را در حجمي حدود 300 صفحه تا هفته آينده به چاپ رساند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط