پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
چاپ عكسي نسخه دستنويس «يسنا و ويسپرد» رونمايي مي‌شود

چاپ عكسي كتاب «يسنا و ويسپرد» كه در كتابخانه جمشيد سروش سروشيان نگهداري مي‌شد به كوشش دكتر كتايون مزداپور، استاد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر شد. اين كتاب كه متني به خط اوستايي است رونمايي خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «يسنا و ويسپرد» نسخه كهن و دست‌نويسي كه در كتابخانه جمشيد سروش سروشيان نگهداري مي‌شد به كوشش دكتر كتايون مزداپور و به دستياري استاد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي چاپ عكسي شده است. اين كتاب به كوشش بنياد فرهنگي و هنري جمشيد جاماسيان و هفته‌ نامه امرداد، (28 مرداد) رونمايي مي‌شود.

«يسنا» و «ويسپرد» دو بخش از كتاب اوستا است. يسنا مهم‌ترين جزو اوستاي موجود است. سرودهاي «گاتها» (سرودهاي اشوزرتشت) كه قديمي‌ترين قسمت اوستا است، در يسنا جاي دارد. يسنا مشتمل بر هفتاد و دو فصل است. اين كتاب را نخستين بار «اشپيگل» در سال 1858 ميلادي در وين چاپ كرد و در سال 1893 ميلادي متن اوستايي و ترجمه پهلوي آن در دانشگاه آكسفورد منتشر شد. ترجمه فارسي از يسنا توسط ابراهيم پورداوود در فاصله سال‌هاي 1320 تا 1340 چاپ و منتشر شده است.

«ويسپرد» نيز مجموعه‌اي از ملحقات «يسنا» است كه در زمان‌هاي مذهبي (گهنبارها: جشن‌هاي فصلي) خوانده مي‌شود. ويسپرد شامل 3300 كلمه است. متن آن را اشپيگل در سال 1858 ميلادي منتشر كرده است. ترجمه فارسي آن نيز توسط پورداوود در سال 1343 انتشار يافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها