دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
تجهيز مجموعه فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد به کتابخانه مرکزي

مجموعه فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد به کتابخانه مرکزي مجهز شد و هر يک از کاخ‌ها و موزه‌هاي سعدآباد با هدف ساماندهي آثار، نسبت به انتقال کتاب‌هاي موجود به کتابخانه مرکزي اقدام کردند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مجموعه سعدآباد، مسوول مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه با بيان اينکه ساماندهي و تکميل و تجهيز اين کتابخانه که از مدت‌ها قبل آغاز شده همچنان نيز ادامه دارد، گفت: پس از انقلاب اسلامي و بازگشايي کاخ موزه‌هاي سعدآباد براي بازديد علاقه‌مندان، کمبود مکاني براي پژوهش قشر محقق جامعه در اين مجموعه احساس مي‌شد،بنابراين گام نخست تشکيل کتابخانه در سال 1381 برداشته شد.

مريم کهزادي افزود: بناي اين کتابخانه که در شمالي‌ترين قسمت مجموعه سعدآباد و در نزديکي در مشرف به ميدان دربند قرار دارد،در گذشته محل سکونت احمدرضا پهلوي بوده است.

وي در تشريح اهداف محتوايي تشکيل کتابخانه مرکزي سعدآباد افزود: ساماندهي 25 هزار نسخه کتاب شامل سوژه‌هايي چون علوم پايه، انساني، هنر و نسخه‌هاي خطي از قرآن‌هاي دوره‌هاي اوليه اسلامي و روزنامه‌هاي چاپ سنگي از دوران پهلوي اول و دوم مرتبط با فضا، ضرورت ايجاد يک کتابخانه تخصصي را ايجاد كرد.

كهزادي يادآور شد: اين كتابخانه با محوريت موضوع فرهنگ، هنر و باستانشناسي در منطقه تجريش و دربند، ايجاد مرکزي براي جذب شهروندان اهل مطالعه و تحقيق در منطقه، نسخه‌شناسي و طبقه‌بندي تمامي کتاب‌هاي خطي، چاپي، فارسي و زبان‌هاي خارجه موجود در مجموعه ايجاد شده و طبقه‌بندي موضوعي کتاب‌ها و ارائه خدمت‌رساني مطلوب به مخاطب از اهداف تشکيل اين مرکز است.

کهزادي ضمن تأکيد بر تلاش براي ايجاد کتابخانه تخصصي در سعدآباد اظهارداشت: با توجه به اينکه کتابخانه مجموعه سعدآباد، سوژه‌هاي معيني با محوريت موضوعات فرهنگ، هنر و باستان‌شناسي را در آرشيو خود جاي داده است، در رديف کتابخانه‌هاي تخصصي به شمار مي‌رود.

وي در تعريف کتابخانه تخصصي اضافه‌کرد: کتابخانه مستقل يک رشته علمي يا رشته خاصي از دانش يا علايق منطقه‌اي خاص را دربر مي‌گيرد. کتابخانه تخصصي اصولا به کتابخانه‌‌هايي اطلاق مي‌شود که به طبقه خاصي از استفاده‌کنندگان خدمت مي‌کنند يا عمدتا علاقه‌مند به شکل خاصي از يک مدرک‌اند و‌ يا به وسيله يک سازمان براي برطرف‌کردن اهداف کاري سازمان خود حمايت مالي مي‌شوند.

مسوول کتابخانه مرکزي سعدآباد با بيان اينکه کتابخانه به عنوان نهادي کارا در عرصه و فضاهاي جامعه ايفاي نقش مي‌کند و به عنوان ساز و کاري حياتي در فرآيند توسعه فرهنگي و اجتماعي جامعه شناخته شده ‌‌است، عمده‌ترين اهداف آتي و سير حرکت کتابخانه مجموعه سعدآباد را برشمرد.

ايجاد فضاي فرهنگي هنري هر چند کوچک اما استاندارد و ايجاد حلقه اتصالي ميان کتابخانه‌‌هاي موزه‌هاي سراسر کشور با هدف احياي شرايط ارتقاي علمي و پژوهش همکاران و فراهم‌آوردن محيط مساعد براي دسترسي آسان همکاران و اقشار جامعه به منابع مکتوب، مضبوط و همچنين تشويق و پشتيباني از دانشجويان تحصيلات تکميلي با هدف انتخاب سوژه‌هاي تحقيقي موجود در مجموعه، براي بالندگي علمي و تکميل بانک اطلاعات فرهنگي آثار از عمده‌ترين اهداف آتي و سير حرکت کتابخانه مجموعه سعدآباد است.

وي خاطرنشان ‌کرد که در گام نخست سعي شده است کارت‌هاي عضويت پرسنل و مراجعه‌کنندگان صادر شود، اگر چه ارائه طرح‌هايي با هدف پويايي کتابخانه مستلزم انجام گام به گام طرح محتوايي کتابخانه و مرکز اسناد است مضاف بر اين که توسعه فضاي کتابخانه براي انجام مراحل بعدي نيز از ضروريات است.

کتابخانه تخصصي مجموعه فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد در نزديکي ورودي دربند واقع شده و با داشتن اندوخته‌اي غني در روزهاي اداري در خدمت مراجعه‌کنندگان و پرسنل سازمان ميراث ‌فرهنگي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها