دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
همكاري ايران و لهستان در بازيابي اسناد جنگ جهاني دوم

«يوليوش­ گويو»، سفير لهستان در ايران صبح امروز (سوم مرداد) با اسحاق صلاحي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ديدار كرد. در اين ديدار بر همكاري‌هاي مشترك دو كشور براي بازيابي اسناد جنگ جهاني دوم تاكيد شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، صلاحي در اين ديدار با اشاره به انعقاد دو تفاهم­نامه همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با كتابخانه ملي و آرشيو دولتي لهستان در سال­هاي گذشته، خواستار پيگيري و اجرايي كردن اين دو تفاهم­نامه شد. 

وي با دعوت از روساي كتابخانه‌هاي لهستان براي سفر به ايران و آشنايي با ظرفيت­هاي موجود براي همكاري كتابخانه­‌اي و آرشيوي ميان دو كشور، گفت:‌ با وجود فاصله جغرافيايي ميان ايران و لهستان،‌ اين دو كشور وقايع تاريخي مشتركي دارند. وقايع جنگ جهاني دوم ارتباط عميق و مستحكمي ميان مردم اين دو كشور به وجود آورده است.

صلاحي با اشاره به اينكه جمع‌آوري و بازيابي اسناد جنگ جهاني دوم را براساس نظر رييس جمهور آغاز كرده‌اند، توضيح داد: اين فعاليت با هدف واكاوي واقعيت‌هاي تاريخي پنهان شده صورت مي‌گيرد.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به آسيب­ها و خسارات وارده به ايران و لهستان در جنگ جهاني دوم گفت: در جريان اين جنگ ويرانگر، علاوه بر آسيب­هاي فيزيكي به ساختارهاي زيربنايي هر دو كشور و از بين رفتن بسياري از انسان­هاي بي­گناه، تاريخ و فرهنگ هر دو ملت نيز دچار تهاجم و آسيبي جدي شد. 

وي با تاكيد بر تلاش­هاي آرشيو دولتي لهستان و ساير مراكز تاريخي اين كشور براي حفاظت از باقيمانده آثار و اسناد تاريخي گفت: با وجود آثار مخرب جنگ جهاني دوم و هفتاد سال سلطه كمونيسم به لهستان، تلاش براي حفظ هويت فرهنگي و اسناد ملي اين كشور ادامه دارد و اين تلاش امتياز مثبتي در عرصه منطقه­اي و بين­المللي براي لهستان محسوب مي‌شود. 

يوليوش­ گويو،‌ سفير لهستان در ايران با تاكيد بر اشتراك ديدگاه تاريخي هر دو كشور درباره جنگ جهاني دوم و تلاش براي جمع­آوري و اطلاع‌رساني اسناد به نسل­هاي آينده، از پيشنهاد گسترش همكاري‌هاي­ اسنادي اين دو كتابخانه استقبال كرد. 

وي با اشاره به تجربه موفق لهستان در همكاري با سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و اكران برخي فيلم­هاي لهستاني در اين كتابخانه، خواستار ادامه همكاري­ها در آينده شد. 

سفير لهستان در ايران، از طرح دولت لهستان براي برگزاري نمايشگاهي با عنوان «تأثير فرهنگ ايراني بر فرهنگ لهستان» در پاييز سال جاري خبر داد. وي از ميزباني كتابخانه ملي ايران براي برپايي اين نمايشگاه ابراز اميدواري كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها