شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
نگارش سفرنامه "موج‌هاي مديترانه"

"موج‌هاي مديترانه"، سفرنامه‌ دومين كاروان راهيان نور مقاومت به كشور‌هاي سوريه و لبنان است كه توسط محمد‌صادق دهنادي نوشته مي‌شود. سازمان بسيج هنرمندان اين كتاب را منتشر خواهد كرد./

محمد‌صادق دهنادي با اعلام اين خبر به خبر‌گزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: دومين كاروان راهيان نور مقاومت در سازمان بسيج هنرمندان، هفتم تير ماه 90 با همراهي جمعي از هنرمندان به كشور‌هاي سوريه و لبنان اعزام شد. سفرنامه "موج‌هاي مديترانه" حاصل بازديد من از مناطق آزاد شده جنوب لبنان و وقايع امروز سوريه است.

دهنادي محور اصلي اين سفرنامه را تاثيرپذيري شيعيان لبنان از آموز‌ه‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: مبارزات مردم مبارز ايران به الگوي كاربردي براي شيعيان لبنان تبديل شده است. زيرا آن‌ها در هم صحبتي با ما با صراحت بيان مي‌كردند كه آزادسازي جنوب لبنان ثمره آموزه‌‌هاي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري است. 

وي گفت: نكته ديگري كه در سفرنامه‌ام به تحليل آن خواهم پرداخت الگو‌پذيري حزب‌الله لبنان از تفكر رزمندگان دفاع مقدس است. به گونه‌اي كه مصداق آن را مي‌توان در شرح مبارزات و نحوه مقاومت آن‌ها در برابر صهيونيست‌ها يا گلزار شهداي مقاومت لبنان ديد كه با تصوير مقام معظم رهبري مزين شده و در كنار قبر شهيد عماد مغنيه، تصوير شهيد حسين فهميده نقش بسته است.

دهنادي با اشاره به اين‌ كه حزب‌الله لبنان با بهر‌ه‌گيري از انديشه‌هاي مبارزاتي جمهوري اسلامي ايران، در انتقال پيام مبارزات خود موفق بوده‌، اضافه كرد: دليل اين امر اطلاعات و شناخت جامع آن‌ها از مبارزان ايران و ساخت مكان‌هايي نظير موزه جنگ لبنان با عنوان "مليتا" در كمتر از دو سال و با امكانات قابل توجه است.

وي دليل انتخاب نام "موج‌هاي مديترانه‌اي" براي كتاب خود را متاثر از تبادل فرهنگي عقايد تشيع در دو كشور لبنان و ايران خواند و گفت: عالمان شيعه لبنان نقش بسياري در ايجاد حكومت شيعي در ايران داشته‌اند و با گذشت سال‌ها از استمرار مذهب شيعه در ايران و ظهور امام خميني (ره) جريان جديدي از انديشه شيعه به لبنان منتقل و باعث شكل‌گيري حزب‌الله در لبنان شد.  

محمد‌صادق دهنادي ادامه داد: اين سفرنامه مبين سوژه‌هاي جديد براي بررسي‌هاي تاريخي و بازشناسي جريان‌هاي فكري تشيع به ويژه در حوزه مقاومت و پيروزي است كه مي‌توان آن‌ها را در ‌زمينه‌‌هاي جامعه‌شناسي، تاريخي، مذهبي و سياسي بازشناسي كرد. 

وي افزود: اكنون در حال نگارش كتاب "موج‌هاي مديترانه" ام و اميدوارم تا دو ماه آينده به پايان برسد. اين اثر را براي چاپ به سازمان بسيج هنرمندان خواهم سپرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها