سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
اهميت كسب معارف و شناخت بنيادين اعتقاد

مدير علمي انتشارات دليل‌ما از نشر كتاب «عقلانيت جعفري(كتاب اول)» نوشته محمدرضا حكيمي خبر داد و گفت: اين اثر مجموعه مقالاتي درباره مكتب تفكيك را دربر دارد كه ضمن بيان هدف اين مكتب، به اهميت كسب معارف و شناخت بنيادين اعتقاد مي‌پردازد./

فريد مسعودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: اين مكتب بر شناخت بنيادين اعتقاد از طريق قرآن و معصومين(ع) تاكيد دارد. نخستين مقاله اين نوشتار با عنوان «عقلانيت جعفري» شرحي بر تفاوت ميان عقلانيت وحياني و عقلانيت فلسفي ارسطويي است و يادآور مي‌شود كه عقل بدون كمك تعاليم معصوم(ع) نمي‌تواند راه به جايي برد.
 
وي درباره «تألّه قرآني در بيان الفرقان» كه از ديگر مطالب اين نوشتار به شمار مي‌آيد، تصريح كرد: اين مقاله در 55 گفتار كوتاه تفاوت «خداگرايي الهي و قرآني» و «خداگرايي فلسفي و زميني» را بيان مي‌كند و بر اين نكته كه پس از نزول قرآن، حكمت تنها نزد معصومين(ع) است، تاكيد دارد. اين مقاله كتاب «بيان الفرقان» اثر مرحوم علامه قزويني را بهترين كتاب در بيان فرق بين مباني قرآني و غير قرآني مي‌داند. 

مسعودي «حكمت قرآني و فلسفي يوناني» كه در اين اثر به آن توجه شده است را يادنامه‌اي درباره مرحوم آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهراني برشمرد و گفت: مولف اثر در اين زمينه عقايد آيت‌الله تهراني را در جبهه نظري با محور تشريح قرآن و معارف شناختي و جبهه عملي با محور زهد و تزكيه بيان مي‌كند. تبيين برخي اقدامات وي در روشنگري نسل جديد و ديدگاه انقلابي از ديگر مطالب جالب توجه اين بخش‌اند. 

پژوهشگر حوزه دين درباره مقاله چهارم كه «مباني تفسير در مكتب تفكيك» نام گرفته است، گفت: اين مقاله پس از توجه به امور مهم در اهميت تفسير و توجه به ديدگاه قرآن و پيامبر(ص) به روشن‌سازي آيات متشابه از طريق معارف معصومين(ع) توجه دارد.

مدير علمي انتشارات دليل‌ما «شأنيت قرآني» را واپسين مقاله‌اي خواند كه مخاطبان با آن مواجه مي‌شوند و توضيح داد: در اين بخش طي 76 گفتار كوتاه، مطالبي مبسوط در راستاي تحليل بي‌نيازي كامل مكتب قرآني از مكتب‌ها و نحله‌هاي فكري و فلسفي بشري جاي دارند. مولف ضرورت توجه به نگاه عالمان تفكيكي درباره قرآن را نيز عنوان مي‌كند. 

نخستين چاپ كتاب «عقلانيت جعفري(كتاب اول)» در 336 صفحه رقعي با جلد شوميز و بهاي 50000 ريال به تازگي به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط