سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
روايت "تاريخ معاصر ايران و زمينه‌ها" در 12 جلد

مجموعه "تاريخ معاصر ايران و زمينه‌ها" اثر مشترك جليل عرفان‌منش و دكتر علي‌اكبر ولايتي، بر مبناي نگرش تحليلي نسبت به حوادث و رويداد‌هاي انقلاب اسلامي، در 12 جلد منتشر مي‌شود. تاكنون 3 مجلد از اين مجموعه براي چاپ آماده شده است./

جليل عرفان‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: مجموعه 12 جلدي "تاريخ معاصر ايران و زمينه‌ها" در 3 بخش تقسيم شده كه شامل دوران ايران قبل از اسلام، ايران بعد از اسلام تا عصر صفويه و تاريخ معاصر است. اما مهم‌ترين مجلدات آن به دوران مشروطه، پهلوي اول و دوم و شكل‌گيري زمينه‌‌هاي پيدايش انقلاب اسلامي ايران از 15 خرداد سال 1342 تا پيروزي انقلاب در سال 1357 پرداخته و ادامه آن‌ها نيز به حوادث پس از انقلاب به ويژه دوران دفاع مقدس اختصاص دارد. 

وي افزود: اين مجموعه بر مبناي يك نگرش تحليلي نسبت به حوادث و رويداد‌هاي انقلاب اسلامي نوشته مي‌شود. اين رويكرد، توام با نگرش اعتدال‌گرايانه و منصفانه تلاش مي‌كند در كنار حوادث و رويدادهاي سياسي، ‌به زمينه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و حوزه‌هاي تمدن در ادوار تاريخي ايران توجه كند.

عرفان‌منش تصريح كرد: در بخش دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دستاورد‌هاي انقلاب طي 30 سال گذشته و توانمندي جوانان ايراني در ظهور و احياي تمدن اسلامي پرداخته خواهد شد.
 
اين تاريخ‌نگار افزود: از آن‌جايي كه يكي از تلاش‌هاي دكتر ولايتي در كتاب "پويايي تاريخ تمدن اسلام و ايران" توجه به بيداري كشور‌هاي اسلامي است، در پايان مجموعه "تاريخ معاصر ايران و زمينه‌ها" نيز كتابي با عنوان "بيداري جهان اسلام، متاثر از انقلاب اسلامي" اضافه خواهد شد. 

عرفان‌منش در پايان خاطرنشان كرد: به طور متوسط هر مجلد در 300 صفحه و برخي نزديك به 500 صفحه نوشته خواهد شد و چاپ آن‌ها بر عهده انتشارات امير‌كبير است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها