دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
گاستون گاليمار نام خياباني در پاريس شد

به مناسبت صدمين سال تأسيس نشر ادبي گاليمار فرانسه، خياباني در حوالي رودخانه سن منتهي به بلوار سن ژرمن نام گاستون گاليمار را به خود گرفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، «برتران دلانوئه» شهردار پاريس همراه آنتون گاليمار فرزند گوچك گاستون گاليمار فقيد، نامگذاري خياباني به اسم گاستون گاليمار در پاريس را جشن گرفتند. اين مراسم جمعه شب و به پاس صدمين سال بنيانگذاري نشر گاليمار برپا شد.

اين خيابان واقع در منطقه 7 پاريس واقع است و پل رويال را به بلوار معروف سن ژرمن پاريس متصل مي‌كند. پل رويال سومين پل قديمي پاريس بر رودخانه سن پس از پل نو و پل ماري است. اين خيابان قسمتي از خيابان قديمي بوتن است كه از سال 1929 تاكنون به نام سباستيان بوتن، مؤسس مجله تجاري-صنعتي قديمي «بوتن» (تأسيس 1797) ناميده مي‌شد. ابتدا انجمن ديدو-بوتن ساختمان مجله بوتن را خريداري كرد و به آنجا انتقال يافت و بعدها نشر گاليمار ساختمان‌هاي آن را به تملك خود در آورد.

در اين مراسم تابلوي يادبودي نيز در كنار ساختمان گاليمار رونمايي شد كه روي آن نوشته شده است: «سباستيان بوتن (1835-1764) به كلي از نقشه پاريس محو نخواهد شد زيرا بخشي كوچكي از خيابان را به نام خود دارد».

آنتوان گاليمار فرزند كوچگ گاستون گاليمار و صاحب بزرگترين ناشر مستقل فرانسوي در اين باره گفت: «اكنون دو مرد كتاب اين خيابان را بين خود تقسيم كرده‌اند». او افزود: «سراغ ندارم خياباني در پاريس نام ناشري را به خود گرفته باشد».

شهردار پاريس نيز ضمن اعلام عدم نياز به تغيير آدرس ساكنان خيابان گاليمار، به نوبه خود اظهار كرد: «گاليمار تاريخ پاريس است كه بدون ادبيات و انديشه نمي‌تواند به حياتش ادامه دهد».

كارنامه ادبي گاليمار نام‌هايي با خود دارد كه ميراث ادبيات جهان به شمار مي‌آيند. آثار بزرگاني از آراگون تا كلودل و مارگارت يورسونار، سپس سارتر، كامو، جويس، فاكنر، سلين، ريموند كينو، دوراس و مارسل پروست براي نخستين بار از سوي گاليمار به بازار كتاب فرانسه عرضه شدند و در سال‌هاي اخير نيز آثار ميلان كوندرا، لوكلزيو، ماري ان-ديايه و حتي هري پاتر از سوي اين ناشر به بازار آمده‌اند.

نطفه پيدايش نشر گاليمار در 31 مه 1911 و زماني شكل مي‌گيرد كه گاستون گاليمار همراه دو شاعر و نويسنده سرشناس به نام آندره ژيد و ژان شلمبرجر مجله ادبي فرانسوي تازه‌اي به نام ان. آر. اف تأسيس مي‌كنند و خانه نشري براي آن در نظر مي‌گيرند كه هشت سال بعد نام انتشارات و كتابفروشي گاليمار را به خود مي‌گيرد.

سباستيان بوتن كه نامش به نوعي از خيابان تازه گاليمار حذف شده است، مؤسس انجمن سالنامه قديمي تجارت فرانسه است كه در سال 1797 سالنامه‌اي تجاري به نام «بوتن» منتشر كرد. سال 1903 خانواده ديدو، ساختمان بوتن را خريداري كرده و مجله بوتن موندن، نخستين مجله درباره چهره‌هاي پاريسي را منتشر كردند.

از روز جمعه در عين حال مبارزه‌اي اينترنتي به نام «فراخوان 15 ژوئن» به راه افتاده است كه تحت عنوان «يك شوخي جدي» در صدد دفاع از سباستيان بوتن و ايستادگي در برابر نشر گاليمار هستند كه به زعم آنها مانعي در راه توسعه انتشار كتاب ديجيتال در فرانسه محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها