چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
اصلاح باورهاي نادرست ورزشي با بهره‌گيري از منابع مكتوب

مربي بدنساز فصل گذشته تيم فوتبال استقلال تهران ضمن اعلام خبر چاپ سه كتاب جديدش در سال 90، از تاثير مطالعه كتاب بر فعاليت مربيان ورزشي و ورزشكاران سخن گفت.\

دكتر بهزاد نوشادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «مرجع آزمون‌ها، نرم‌ها و سنجش در بدنسازي و آمادگي جسماني» ارديبهشت سال جاري و در زمان برگزاري بيست ‌و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران چاپ و عرضه شد.
 
«علم تمرين و بدنسازي در تيم‌هاي ورزشي» نيز اثري است كه اكنون از سوي نشر «زانيس» در دست چاپ قرار دارد و كتاب «علم فوتبال» را در حال حاضر در دست ترجمه دارم.

مترجم كتاب «برنامه‌ريزي تمرينات قدرتي» ادامه داد: «مرجع آزمون‌ها،نُرم‌ها و سنجش در بدنسازي و آمادگي جسماني» ارايه كننده تست‌ها و آزمون‌هاي آمادگي جسماني تمامي رشته‌هاي ورزشي است كه آن را «برايان مكنزي» در سال 2010 از سوي نشر پروفورمنس منتشر كرد.

وي افزود: كتاب «علم تمرين و بدنسازي در تيم‌هاي ورزشي» نيز به بيان جديد‌ترين تحقيقات درباره سيستم‌هاي تمريني بدنسازي براي سنين مختلف مي‌پردازد كه در10 فصل تدوين شده و تا چند ماه آينده منتشر خواهد شد.

وي اضافه كرد: تمامي حوزه‌هاي فوتبال با نگاهي علمي و البته كاربردي، مطالب اثر در دست ترجمه‌ام را تشكيل مي‌دهند كه «علم فوتبال» نام دارد و براي نخستين بار در ميان كتاب‌هاي ورزشي چاپ روي جلدش سه بعدي خواهد بود.

عضو انجمن ملي قدرت و بدنسازي كشور انگلستان درباره تاثير مطالعه كتاب بر روابط مربيان و ورزشكاران تصريح كرد: كتاب و كتابخواني در شخصيت اخلاقي مربي و ارتباطش با افراد جامعه، خانواده و تاثير مستقيم آن بر رابطه‌اش با ساير ورزشكاران نقش دارد.

مربي بدنساز سابق تيم فوتبال نفت آبادان و تيم ملي نوجوانان و جوانان واليبال كشورمان تاكيد كرد: دخالت‌هاي نابجا و بدون آگاهي برخي مربيان در علومي نظير بدنسازي، پزشكي ورزشي و علم تمرين، از جمله مشكلات اصلي رشته‌هاي ورزشي به شمار مي‌رود كه مي‌توان با چاپ كتاب‌هاي نفيس و مناسب در اين حوزه و قرار دادن آنها در اختيار اين دسته از مربيان، آن را برطرف كرد.

وي بيان كرد: مربي طراح بايد نسبت به مسايل آكادميك ورزش آگاه باشد. قوانين مربيگري چارچوب وظايف قانوني مربي را مشخص مي‌كند و كساني كه قانون‌شكني كنند، در اين چارچوب نمي‌گنجند. همچنين هيچ مربي حق تحقير و توهين بازيكن را ندارند كه متاسفانه در كشورمان بارها شاهد چنين رفتاري بوده‌ايم كه اين نقص فرهنگي در كشورمان را نيز مي‌توان با فراگير ساختن مطالعه در ميان اهالي ورزش به ويژه فوتبال برطرف كرد.

عضو انجمن قدرت و بدنسازي كشور آمريكا اظهار داشت: كسب آگاهي درباره محيط‌ فعاليت ورزشي و استعداديابي و ارايه تمرين به بازيكنان و ورزشكاران، از ديگر عواملي‌اند كه مربيان مي‌توانند با مطالعه كتاب‌هاي روز جهان بدست آورند.

وي ادامه داد: برنامه تمرين شبيه به يك منحني پلكاني و از اهميت بالايي برخوردار است. در واقع، با مطالعه مي‌توان دريافت كدام تمرين سنگين و كدام يك سبك است و در چه زماني بايد ورزشكار اين تمرينات را انجام دهد. در نتيجه، نياز است در اين زمينه به شيوه علمي و دقيق اطلاع‌رساني شود كه بهترين وسيله براي اين اطلاع‌رساني، انتشار كتاب‌هاي علمي خواهد بود.

مترجم كتاب‌هاي ورزشي با اشاره به اين كه مسايل زيست‌محيطي بر علم ورزش تاثير به‌سزايي دارند، عنوان كرد: ورزشكاران آسيايي به لحاظ فيزيكي و زيست‌محيطي داراي شرايط مناسب‌اند و براي كسب عناوين قهرماني بايد روي مسايل ديگر كار كنيم. به طور مثال، برخي از تمرينات استقامت به آب و هوا وابسته‌اند و بايد در سطح‌ بالايي انجام شوند، اما مسايل جوّي در سرعت تاثيرگذار نيستند كه متاسفانه اين امر با باورهاي اشتباهي در كشورمان همراه شده است كه تنها با بره‌گيري از منابع مناسب در اين حوزه مي‌توان اين باورهاي نادرست را از ذهن‌ها پاك كرد.

نوشادي درباره چهار اثر خود كه سال گذشته از سوي نشر زانيس منتشر شدند، توضيح داد: «معماري بدنسازي در فوتبال»، «بدنسازي مدرن در فوتبال حرفه‌اي»، «مهندسي بدنسازي در فوتبال» و «رازهاي موفقيت و آزمون‌هاي جسماني رواني در فوتبال» آثاري‌اند كه به عنوان منابع روز جهان شناخته شده‌اند و سال انتشار و عرضه آن‌ها به بازار نشر جهان از 2009 تا 2011 است و به ارايه تازه‌ترين تحقيقات و اطلاعات روز دنيا در حوزه فوتبال و بدنسازي اين رشته ورزشي مي‌پردازند. 

وي درباره تنها اثر تاليف خودش شرح داد: «فرهنگ لغات تخصصي ورزشي» اثري است كه واژه‌هاي تخصصي علم تمرين، بدنسازي و فوتبال را در خود جاي داده است و به دليل تخصصي بودن مي‌تواند براي مربيان، ورزشكاران به ويژه لژيونر‌ها و دانشجويان تربيت‌بدني و علوم ورزشي موثر واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط