شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
سالمندان هم مكتوبات تخصصي مي‌خواهند

استاد دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان از ارايه دو كتاب تازه‌اش در بازار نشر خبر داد و عنوان كرد: نياز جامعه به منابع مناسب درباره سالمندان و حركت‌درماني كاملا قابل مشاهده است و اين موضوع، وظيفه دانشگاهيان را براي تاليف و ترجمه در اين حوزه مضاعف مي‌كند.\

 دكتر حسن دانشمندي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «ورزش براي سالمندان كم‌توان» ماه گذشته منتشر و روانه بازار شد و «حركت‌درماني» ترجمه اثري نفيس در اين حوزه است كه از سوي نشر پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي منتشر خواهد شد.

وي ادامه داد: حركت درماني اثر «لاكشن فاراباتن» محسوب مي‌شود و با توجه به وجود نداشتن اثري مناسب براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري گرايش‌هاي تخصصي تربيت بدني و علوم ورزشي در اين حوزه، ترجمه شد و اكنون در دست انتشار است.

وي اضافه كرد: كتاب «ورزش براي سالمندان كم‌توان» به دليل افزايش سالمندي در كشورمان و نياز آن‌ها به ورزش براي جلوگيري از ابتلا به بسياري بيماري‌هاي اين دوره و افزايش طول عمر سالمندان ترجمه شده است. اين اثر را «اليزابت مارتين» به رشته تحرير درآورده و انتشارات هيومن كنيتكس آن را منتشر كرده است.

نويسنده كتاب «حركات اصلاحي (شناسايي و تجويز تمرينات)» اظهار داشت: پرداختن به ورزش سالمندان و ويژگي‌هاي فيزيولوژيكي و روانشناختي آنها از اهميت به‌سزايي برخوردارد است و تمرين‌هاي آن‌ها بايد بر اساس تقسيم سالمندان به دو دسته سالمندان جوان و پير برنامه‌ريزي شود.

وي بيان كرد: اين اثر به تأثير بيماري‌هايي نظير آرتروز بر مفصل‌ها و عضلات و چگونگي مبتلا نشدن سالمندان به اين نوع بيماري‌ها با ورزش مي‌پردازد.

دانشمندي ضمن اشاره به اين كه تصاوير گويا و مناسبي در اين دو اثر گنجانده شده‌اند، گفت: متأسفانه با وجود تلاش بسيار براي چاپ رنگي دو اثر مذكور، اين امر محقق نشد و پروسه چاپ آن‌ها نيز بسيار طولاني شد.
 
وي درباره كتاب «حركت درماني» نيز اظهار داشت: اين كتاب يك منبع درسي مناسب و مرجع براي دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي است كه جاي خالي كتابي مناسب در اين حوزه را به خوبي پوشش مي‌دهد.

وي عنوان كرد: اساس سرفصل‌هاي اثر مذكور موضوعاتي نظير مكانيك بدن انسان، اهرم‌ها و تاكيتك‌هاي حركت درماني است و با هدف برطرف ساختن نياز دانشگاه‌ها و دانشگاهيان به منبعي مناسب و قابل اعتماد براي واحد درسي حركت درماني تهيه شده است. 

عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان در پايان تاكيد كرد: ترجمه و چاپ هر يك از اين آثار بيش از دو سال به طول انجاميد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط