سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶
آرامگاه خیام گل‌افشانی می‌شود

گل‌افشانی آرامگاه خیام، نواختن زنگ ویژه خیام، برپایی همایش علمی درباره آثار و احوال خیام و برگزاری شب شعر و کارگاه خوشنویسی رباعیات خیام از جمله برنامه‌هایی اند که به مناسبت 28 اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ترتیب داده شده‌اند./

غلام‌حسین علیپور، مدیر اجرایی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تشریح برنامه‌های روز بزرگداشت خیام در نیشابور گفت: این برنامه‌ها از ساعت 17 امروز (27 اردیبشهت) در آرامگاه خیام و همراه با گل‌افشانی آرامگاه او آغاز می‌شود.

وی افزود: در این مراسم جمعی از استادان، خیام‌شناسان و فردوسی‌شناسان ایرانی و غیرایرانی و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی حضور دارند.

علیپور به برپایی آیین افتتاحیه مراسم بزرگداشت خیام اشاره و تشریح کرد: این آیین ساعت 20 امشب در تالار سیمرغ، فرهنگسرای سیمرغ نیشابور با حضور میهمانان و جمعی از مقامات استانی آغاز می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم در این مراسم پیام سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت خیام قرائت شود.

وی ادامه داد: همایش علمی بزرگداشت خیام پیرامون محور بررسی آثار و احوال حکیم عمر خیام نیشابوری و با ارائه 10 مقاله توسط پژوهش‌گران از ساعت هشت صبح چهارشنبه (28 اردیبشهت) آغاز و تا ساعت 14 در تالار سیمرغ ادامه دارد.

مدیر اجرایی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی از برپایی شب شعری با عنوان «از توس تا نیشابور» خبر داد و گفت: این شب شعر در دو بخش و با حضور 30 تن از شاعران مطرح کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: بخش نخست این شب شعر، امشب همزمان با مراسم بزرگداشت فردوسی در تالار نوبنیاد مجتمع امام رضا(ع) مشهد برپا می‌شود. بخش دوم آن نیز ساعت 20 چهارشنبه (28 اردیبشهت) در تالار سیمرغ ادامه می‌یابد.

علیپور به دیگر بخش‌های این مراسم اشاره و تصریح کرد: نواختن زنگ بزرگداشت خیام و برپایی مراسم ویژه صبحگاهی در مدارس نیشابور و استان از دیگر بخش‌های این مراسم اند.

وی از اجرای موسیقی در این مراسم خبر داد و افزود: همچنین برپایی کارگاه خوشنویسی رباعیات خیام با حضور 40 تن از خوشنویسان برجسته استان خراسان رضوی در محوطه آرامگاه خیام در ساعت 16 روز چهارشنبه از دیگر برنامه‌هایی اند که به مناسبت روز بزرگداشت خیام ترتیب داده شده‌اند.

مراسم روز بزرگداشت خیام از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، ستاد بزرگداشت مفاخر ادبی نیشابور و با همکاری قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه مشهد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط