سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
رويکردهای تأديبی به ادبيات کودک را کنار بگذاریم

سومين همايش ادبيات كودك، روز 19ارديبهشت در دانشگاه شيراز آغاز شد. مدیر تولید کانون در این همایش اظهار امیدواری کرد فعالان این عرصه، رويکردهاي تعليمي و تأديبي به ادبيات کودک را کنار بگذارند و تفاوتي بين ادبيات کودک و بزرگسال قائل نشوند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سومين همايش ادبيات كودك از سوي مرکز مطالعات ادبيات کودک دانشگاه شيراز با همکاري انجمن ترويج زبان و ادبيات فارسي، معاونت پژوهشي اين دانشگاه، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، سازمان آموزش و پرورش فارس و قطب علمي پژوهش‌هاي فرهنگي و ادبي فارس روز گذشته ـ 19 اردیبهشت ـ‌ در دانشگاه شيراز آغاز شد. «بررسي شعر کودک» موضوع سومین همايش ادبیات کودک است.
 
دکتر فریده پورگیو، دبير علمي جشنواره پژوهش همایش ادبیات کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا از انتخاب برگزیدگان بخش پژوهش این همایش خبر داد.

روز گذشته در آيين آغاز به‌کار همايش ادبيات کودک، معاون توليد کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به تفاوت‌های دنیای کودکی و بزرگسالی اشاره کرد و گفت: با ورود به دنياي مدرن، انسان‌ها در جوامع مختلف مفهوم کودکي را درک کرده‌اند و قشر کودک به عنوان يک گروه اجتماعي ويژه که متفاوت از بزرگسالان است، شناخته مي‌شود.

حمیدرضا شاه‌آبادی، مفهوم كودك را يک مفهوم متغير ذهني دانست كه در شرايط مختلف تاريخي در رده‌هاي مختلف اجتماعي شکل‌ها و گونه‌هاي متفاوتي به خود مي‌گيرد. او با اشاره به پيام‌ها و ارزش‌هاي حاكم بر ادبيات فارسي افزود: رويکردهاي تعليمي و تأديبي نسبت به ادبيات کودک را بايد کنار بگذاريم و نبايد تفاوتي بين ادبيات کودک و بزرگسال قائل شويم.

شاه‌آبادی بر لزوم کنار گذاشتن رويکرد تاديبي نسبت به تعليمي در ادبيات كودك تأکید کرد و در این‌باره توضیح داد: بعضا نگرش‌ها در تربيت کودکان و آموزش و تعليم آنها، نگرشي تحذيرمدار است و يک سره آنها را بر حذر مي‌داريم و سعي مي‌کنيم آنها را از عواقب حرف ناشنوي بترسانيم.

مدیر تولید کانون درباره موضوع همایش گفت: هنگامي که حرف از شعر کودک به ميان مي‌آيد، به هيچ وجه انتظار نيست که در اين زمينه از هنرمندي کلام کاسته و شعر به ابرازي براي بيان مفاهيم تبديل شود...

گزارش تكميلي متعاقباً بر خروجي ايبنا قرار مي‌گيرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها