سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
بررسي زمينه‌های شعری مشترک حافظ و نظامی

هجدهمين مجموعه «درس‌گفتارهايي درباره‌ نظامی» به بررسي زمينه‌هاي شعري مشترک حافظ و نظامي اختصاص دارد. این مجموعه با سخنراني دکتر منصور رستگار فسايي در مرکز فرهنگي شهرکتاب برگزار می‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر منصور رستگار فسايي در هجدهمين مجموعه «درس‌گفتارهايي درباره نظامی» به بررسي زمينه‌هاي علاقه‌ حافظ به نظامي و مقايسه‌ ميان منش‌ها و روش‌هاي حافظ و نظامي مي‌پردازد.

به گفته دكتر منصور رستگار فسايي، حافظ و نظامي دو شاعری‌ اند که در پنج قله‌‌ بزرگ شعر فارسي جاي دارند. حافظ در شعرهايش به نظامي اشاره مي‌کند و از او تاثير پذيرفته است.

تاكنون 36 نشست درباره نظامي با سخنراني اصغر دادبه، سعيد حميديان، ميرجلال‌الدين كزازي، حميدرضا شايگان‌فر، احمدرضا بهرام‌پور عمران، مهدي محبتي، محمود عابدي، سهيلا صلاحي‌مقدم، حسن بلخاري، منصور ثروت، زهرا پارساپور، حسين قربان‌پور آراني، احمد تميم‌داري، منوچهر دانش‌پژوه و كامل احمدنژاد در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار شده و استادان زبان و ادبیات فارسی درباره نوگرايي نظامي، زبان نظامي، مفاهيم و نمادهاي عرفاني در هفت‌پيکر و مخزن‌الاسرار، نظيره‌سازي از خمسه نظامي و... سخن گفته‌اند.

برخي از اين سخنرانان می‌پرسیدند چرا نظامي و آثار پنجگانه‌ او تا حدي با بي‌مهري خوانندگان فارسي‌زبان کنوني مواجه شده است، شاعري که در دوران مغول‌ها، تيموريان و صفويان شاعر محبوبي بود؛ و سخن‌سرايي بود که کاتبان‌، بيشترين نسخه‌ها را از نوشته‌هايش برمي‌داشتند و نقاشان بيش از هر کس ديگر کتاب‌هايش را به تصوير درمي‌آوردند.

به باور برخي ديگر از نظامي‌پژوهان، نوشته‌هاي نظامي در واقع کليد اساسي فهم «مينياتور ايراني» را در اختيار ما مي‌گذارد. کساني که به تمدن گذشته‌ ايران تعلق داشتند و فردوسي و عطار را مي‌خواندند، نظامي را بسيار ارج مي‌نهادند. نامش در سراسر قلمرو فرهنگي زبان فارسي بر سر زبان بود و امروز فارسي‌زبانان بايد بار ديگر به جنبه‌هاي مختلف شعر و هنر نظامي بپردازند و ايرانيان بايد سرآمد در حوزه‌ نظامي‌پژوهي باشند.

هجدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ نظامي روز چهارشنبه (۲۱ ارديبهشت) ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگي شهرکتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار مي‌شود و ورود براي علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها