یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نقد از درون یک فرقه در شمار بهترین نقدهاست

دکتر عصام العماد که از وهابیت به تشیع مشرف شده است در نشست بررسی کتاب «نقد وهابيت از درون» که در شمار تالیفات اوست، نقد از درون یک فرقه را در شمار بهترین نقدها توصیف کرد که به دور از تعصب است و بهتر می‌تواند از نظر علمی ‌ابعاد گوناگون عقیدتی را بررسی کند./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم بيست چهارمين نمايشگاه كتاب تهران، این برنامه با حضور دکتر عصام الاعماد، صاحب نظر و مولف کتاب‌های کلامی در حوزه مباحث مرتبط با وهابیت به دبیری سلمان قنبری، کارشناس مباحث دینی، عصر هفدهم اردیبهشت ماه در بازار جهانی نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه، دبیر نشست با ارایه معرفی مختصری از زندگی‌نامه دکتر عصام العماد و اینکه خانواده وی حدود 200 سال است با اعتقاد شدید در فرقه وهابیت زندگی می‌کنند، اظهار داشت: وی سال‌ها در ریاض تحصیل کرده و در شمار امام جمعه‌های این شهر بوده و حتی کتابی نیز علیه شیعیان و امام علی(ع) نوشته است که قبل از انتشار این کتاب به آیین شیعه درآمد. 

سپس دکتر عصام العماد که در شمار مستبصرینی است که از فرقه وهابیت به شیعه درآمده است، درباره گرایش به مکتب تشیع گفت: با وجود آن که عمر ابن عبدالعزیز در قرون اولیه اسلام لعن نسبت به امام علی(ع) را منع کرده بود، اما سخنان فراوانی علیه ایشان عنوان می‌شد، بر این اساس و آنچه از کودکی توسط کتاب‌های ابن تیمیه خوانده بودم،نظر خوبي نسبت به امام علی(ع) نداشتم و شخصیت وی برای من منفی بود، اما با خواندن کتابی از محمدبن عقیل شافعی که اهل سنت بود، دیدگاه دیگری یافتم. 

سخنران نشست ادامه داد: با آن که دیدگاه اهل سنت نسبت به امام علی(ع) قابل مقایسه با دیدگاه‌های افراطی وهابیت نیست، خواندن آن اثر در میان وهابیون ممنوع بود. این کتاب در دفاع از امام علی(ع) نوشته شده و به مسایلی که وهابیت به امام علی(ع) ایراد می‌گیرد را بر اساس مباحث قرآنی و کلامی پاسخ می‌داد. یکی از دلایل شیعه شدن من، بررسی و شناخت دیدگاه‌های امام علی(ع) از زبان رسول اکرم (ص) بود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش سلیمان‌بن عبدالوهاب در نقد وهابیت گفت: معتقدم نقد درونی موثرتر و بهتر از نقد برونی است، چرا که نقدی که خارج از آن مکتب عنوان شده باشد، امکان دارد بر اساس تعصبات باشد. نقد درونی علمی‌تر و از جنبه‌هایی هدایتی خواهد بود، از این رو عقاید و کتاب شیخ سلیمان ابن عبدالوهاب که برادر و خانواده او نیز در شمار مبلغان وهابیت‌اند، در تغییر عقاید من تاثیر فراوانی داشت. 

سپس امام جمعه اسبق شهر ریاض در پاسخ به سوال دبیر جلسه مبتنی بر این که« محمد ابن عبدالوهاب تا چه حد میراث شیعه را مورد تشکیک قرار داده است» اظهار داشت: در قرن بیستم میراث شیعی مسلمانان توسط دو گروه لائیک و وهابیت زیر سوال برده شد. آنها کل کتاب‌ها و میراث فرهنگی اسلام را از ابتدا زیر سوال بردند، جالب است با وجود تضاد شدید میان وهابیون و معتقدان به لائیک، آنها در نابود کردن مکتب تشیع و اسلام با هم شریک‌ می‌شوند و هرکدام از سویي، مذاهب اسلامی اهل سنت و شیعه را زیر سوال می‌برند. 

وی درباره تفاوت میان اهل سنت و فرقه وهابیت گفت: یکی از مسایل اصلی، تکفیر مسلمانان است. وهابیت برای خود گروه ساخته‌اند و با جامعه‌شناسی و تصورات ذهنی و فرهنگ ویژه خود، به مرور زمان از جامعه اسلامی جدا شدند و مساجد و مسلک‌هایی برای خود ساختند که دیگر قابلیت ذوب شدن در میان مسلمانان را ندارند. به عنوان نمونه یک وهابی نمی‌تواند در مساجد سنی یا شیعه نماز بخواند آنها معتقدند فقط نماز، عبادت و حج خودشان درست است. یک وهابی نمی‌تواند در جامعه سنی زندگی کند از این نظر خود را از جامعه اسلامی جدا و جامعه جدیدی در جهان اسلام برای خود ایجاد کرده‌اند.
 
دکتر العماد در ادامه گفت: آنها توحیدی درست کرده‌اند که مفسران، متکلمان، فلاسفه، محدثان و حتی اهل تسنن اسلام نیز آنها را قبول ندارند، وهابیون می‌گویند، خواندن کتاب‌های تفسیری از ابتدای اسلام تا کنون حرام است. آنها معتقدند حتی اهل بیت(ع) نیز توحید را نشناختند و ما(وهابیون) تنها کسانی هستیم که توحید را شناختیم.
 
نویسنده کتاب «نقد وهابیت از درون» در پاسخ به این سوال که افکار وهابیت نشات گرفته از مسایل دینی، سیاسی یا استعماری است، بیان داشت: مساله بهائیت کاملا سیاسی و مساله وهابیت کاملا مذهبی است. وهابیت قبل از تولد کشور انگلستان وجود داشت، بعدها انگلیس‌ها از مشکلات روانی وهابیت که خود را جدا از مسلمانان می‌دانستند در راستای اهداف شوم خود بهره برداری کردند.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط