یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
جامعه‌شناسي تكنولوژي؛ معياري در سنجش پيشرفت جوامع

رابطه جوامع و تكنولوژي، معياري است كه ميزان پيشرفت يا توانمندي جوامع را بر اساس آن مي‌توان محك زد. دكتر محمد توكل در كتاب تازه تاليف خود با عنوان «جامعه‌شناسي تكنولوژي» اين مقوله را به تفصيل بررسي مي‌‌كند.\

سعيد اسلامي، مدير انتشارات جامعه‌شناسان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب در شمار آثار در دست انتشار اين نشر است و تا چند روز آتي براي ارايه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر مي‌شود، از اين اثر به عنوان كتاب درسي كه محتوايي فرادرسي دارد، ياد كرد.

وي با اشاره به اين كه مولف اين اثر رابطه تكنولوژي با جامعه را بررسي مي‌كند، گفت: چنانچه ساختار جامعه را ساختاري فرهنگي، اجتماعي، رواني و اقتصادي بدانيم، اين نوشتار در پي آن است كه رابطه بخش‌هاي گوناگون اين ساختار را با تكنولوژي روشن كند و كنش متقابل ميان اين اعضا را نمايان سازد.

اسلامي بررسي اين مساله كه «تكنولوژي در كدامين بستر اجتماعي ظهور خواهد يافت؟» را پرسش اصلي اين اثر توصيف كرد و يادآور شد: پاسخ به اين سوال بايد دو جنبه اساسي را بررسي كرد. نخست، تاثيري كه جامعه بر تكنولوژي مي‌گذارد و سپس، تاثيري كه پيشرفت‌هاي تكنولوژي بر ساختار و نهادهاي گوناگون جوامع بر جاي مي‌گذارند.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان درباره محتواي اين اثر زير چاپ اظهار داشت:‌ با وجود آن كه بحث تكنولوژي در حوزه مباحث فني و تكنيكي جاي مي‌گيرد، اما از زمان‌هاي گذشته فيلسوفان و متفكران اجتماعي بحث‌هاي فراواني بر اين مساله داشتند و بستر تمدن و شكل‌گيري تمدن‌ها را بر اساس پيشرفت‌هاي تكنولوژي ارزيابي و سنجش مي‌كردند. بر اين اساس، آگاهي از اين مطلب در حوزه مسايل جامعه‌شناسي نيز جاي مي‌گيرد.

مدرس و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعي، دكتر توكل را از معدود متخصصان اين حوزه علمي خواند كه علاوه بر حوه فلسفه علم، در زمينه جامعه‌شناسي معرفت و جامعه‌شناسي علم نيز صاحب‌نظر است و تصريح كرد: پيش از اين كتاب «جامعه‌شناسي علم» وي نيز از سوي اين مركز منتشر شده است.

نخستين چاپ كتاب تخصصي «جامعه‌شناسي تكنولوژي» در شمارگان 1000 نسخه، 240 صفحه و بهاي 60000 ريال به زودي به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط